Google+ Followers

Thursday, June 21, 2012

kerang bulu

kekawan tahu tak nama kerang ne apa?..hubby ita beli dia cakap kerang bulu dan kerang mak dara..tergelak-gelak hubby ita tanya..tapi ini 1st time ita makan..sedap dan isi dia agak kenyal berbanding kerang besar yg jenis biasa tu...kerang ne memang ada bulu-bulu..sedap dan manis ...aqil,arisya dan maksu yg tak suka makan kerang boleh suka makan kerang ne...best rasanya..

cara ita rebus kerang sangat lah senang-
air panas 1/2 periuk-biar di mendidik sesangat
1 batang serai -ditumbuk sikit juga
3 ulas bawang putih-ditumbuk sikit aje-
garam secukup rasa...

bila air dah mendidik sesanggat baru masukan kerang terus tutup api...balik-balikkan siap...
jangan lama tak manis kerang tu..

11 comments:

IntaNBerliaN said...

aik.. sy xpnh dgr plak nama kerang tu.. hihii

ooo mcm tu cara kak ita.. nanti isi kerang tu jd masak betoi2 or merah2 ek... biasa sy sk mkn yg mask betoi2 tu... :-)

PUANSTOBERI said...

musim ke ni? retu ada member up gmbr kat FB gak kata kerang bulu. tak penah tgk dan dgr pun.. nati bleh carik kat pasar lah. lama tak makan kerang rebus. sedap.. nyum nyum..

nuyui a.k.a miss YUI said...

xpernh dgr nama kerang cmni kak..huhu.

anitadiana said...

tu lah ..kak ita pun..ne ist time..memang agak sedap daripada kerang biasa...kulit dia berbulu-bulu...nama tu..hubby tipu ke tak tahu..he..he

Cik Anita said...

sedap kerang ni! dia besar2..hee. Tapi lama dah tak makan.. lg sedap cicah dengan kuah kicap. memang terbaik rasa dia!

fieda said...

hihi..nk tergelak plk dgr nama kerang bulu..

yusuflaili(Goku) said...

salam;
memang sedap kerang ni..kerang ni jugak dikenali kerang bakau.

Wanieys said...

selalu mkn jer kerang tp xpenah ambik tahu pun nama kerang hahha

izan mama mia said...

kerang ni..mmg sedap,...makan cicah ngan sos..hehhe

Farah Shamsudin said...

haa? kenapa nama kerang tu mcm tuu? tak pernah dgr,

Che Rosliza Che mat said...

tak pernah jugak dengar kerang bulu hihihi..tapi kerang nie memang sedap..