Followers

Khamis, 31 Mac 2011

TQ ...abg....




arisya yg comot...mkn coki2....





 ini merajuk ambil coklat..dia marah..bagi patung robot..dia geram sambil gigit2...




masakan hari ini 31/3/11

pucuk ubi masak lemak cili api..bagi pedas..ne pucuk ubi lama dah dalam peti ais..

isi ayam goreng

ikan selar goreng gak..bagi abis gak...

sambal sotong semlm..panaskan..

ini ake..masak hari ini...

roti kapit telur..kak yana bawa bekal

ini nasi goreng..tapi papa cuti..dah termasuk dalam bekal lah pulak..abg nak mkn...masukan dalam pinggan ya...sori..

nasi putih,bubuh isi ayam dan isi ikan dan bubuh santan sikit bagi lemak...

ini hasilnya..

Rabu, 30 Mac 2011

DECO DECO BENG BENG BOONG !


DECO DECO BENG BENG BOONG !


                                           sesiapa yang sudi nak join klick sini:En.Ben     

jangan kahwini perempuan yang ada 6 sifat ini...(sama2 lah berubah ke arah kebaikan...untuk ita gak ne...)

Pesanan Rasulullah saw untuk kaum Lelaki : “Jangan engkau kahwini wanita yang enam, jangan yang ananah, yang mananah, dan yang hananah dan jangan engkau kahwini yang hadaqah, yang basaqah dan yang syadaqah”.




1.Wanita Ananah : wanita yang banyak mengomen itu dan ini. Apa yang diberi atau dilakukan suami untuk rumahnya tangga semua tidak kena dan tidak berpuas hati.



2.Wanita Mananah : wanita sebegini yang menidakkan usaha dan jasa suami sebaliknya mendabik dada dialah yang banyak berkorban untuk membangun rumah tangga. Dia suka mengungkit-ungkit apa yang dilakukan untuk kebaikan rumah tangga. Biasanya wanita ini bekerja atau berkedudukan tinggi dan bergaji besar.



3.Wanita Hananah : Menyatakan kasih sayangnya kepada suaminya yang lain, yang dikahwininya sebelum ini atau kepada anaknya dari suami yang lain dan wanita ini berangan-angan mendapatkan suami yang lebih baik dari suami yang sedia ada. Dalam kata lain wanita sebegini tidak bersyukur dengan jodohnya itu. Wanita sebegini yang mengkufuri nikmat perkahwinan. Dia juga merendahkan kebolehan dan kemampuan suaminya.



4.Wanita Hadaqah : melemparkan pandangan dan matanya pada tiap sesuatu, lalu menyatakan keinginannya utk memiliki barang itu dan memaksa suaminya untuk membelinya selain itu wanita ini suka ikut nafsunya. Wanita sebigini memeningkan kepala lelaki. Dia tenguk apa saja dia mahu. Dia suka membandingkan dirinya dengan diri orang lain. Suka menunjuk-nujuk. Wanita inilah yang menjadikan suami dulu handsome sekarang sudah botak.



5. Wanita Basaqah : ada 2 makna: Pertama wanita sebegini yang suka bersolek dan menghiaskan diri. Dia menghias diri bukan untuk suaminya tetapi untuk ditunjuk-tujukkan kepada dunia. Suka melawa. Wangnya dihabiskan untuk membeli make-up, kasut dan barang kemas. Wanita begini juga suka dipuji-puji. Kalau dia kebetulan menjadi isteri orang ternama dan menjadi pula ketua dalam kumpulan itu, orang lain tidak boleh mengatasi dirinya. Kedua dia marah ketika makan dan tidak mahu makan kecuali sendirian dan diasingkannya bahagiannya.



6.Wanita Syadaqah : banyak cakap, tidak menentu lagi bising. Kebecokan itu juga menyebabkan segala kerja yang dibuatnya tidak menjadi, hanya tukang sibuk dan komen saja. —-Dicatat oleh Imam Al-Ghazalli…Wallahu’alam.

Rahsia tarikh lahir (saja suka2)

1. Tarikh Lahir pada 1, 9 & 24


Pada umumnya pasangan ini bersifat pendiam & konservatif. Namun dengan orang-orang tertentu dia cepat mesra. Tapi pasangan yang lahir tarikh ini mudah terperasan. Kerana sifatnya itu menyebabkan ramai orang yang tidak menyukainya. Namun begitu dia tetap dikagumi kerana bersikap serius terutamanya yang berhubung dengan orang ramai. Dalam hal percintaan, dia sanggup berhabis semata-mata untuk memenuhi segala keinginan pasangannya. Tapi hati-hati kadangkala dia lebih mementingkan persahabatan daripada percintaan dan lebih rela memutuskan cintanya demi sebuah persahabatan yang telah terjalin lama.



2. Tarikh Lahir pada 2, 11 & 30

Orangnya perasa dan mudah tersinggung. Sifatnya yang suka menyendiri membuatkan dia lebih suka tinggal di rumah. Ramai orang suka bergaul denganya kerana perwatakannya yang lembut & ramah. Dia paling benci jika cintanya ditolak atau dikhianati olih orang yang benar-benar dicintainya. Namun begitu dia selalu bersikap sabar dan tidak terburu- buru dalam bertindak. Sayangnya untuk urusan masa depan dia bersikap pesimis sering mengalah sebelum mencuba.Oleh itu mesti ada yang mendorongnya agar tidak terus terjebak dengan sikap pesimisnya.



3. Tarikh Lahir pada 3, 18 & 29

Sabar serta pandai menguasai diri adalah ciri yang khas bagi pasangan yang lahir pada tarikh ini. Tapi jangan cuba mempermain-mainkannya, dia akan mengamuk dengan hebat. Dia tergolong pasangan yang bijaksana dan bertanggungjawab. Sifat jujur & ramah adalah modal utamanya dalam bergaul. Tapi dalam soal cinta dia merupakan pasangan yang susah untuk di mengertikan.



4. Tarikh Lahir pada 4, & 13

Pasangan yang lahir pada tarikh ini adalah seorang yang pandai, suka bergaul dan mudah berubah pendapat. Dia seringkali tidak yakin dengan diri sendiri.Dalam soal cinta, dia tergolong pasangan yang mata keranjang dan suka bertukar-tukar partner. Sifat ini membuatkan orang tidak suka apa lagi untuk bersimpati dengannya. Dia sering bersifat dingin kepada orang lain kerana menganggap orang lain merupakan faktor penyebab timbulnya masalah. Tapi dia memiliki sifat kelakar, mudah ketawa dan kadangkala bersikap keanak-anakkan.



5. Tarikh Lahir pada 5 & 17

Yang lahir pada tarikh ini adalah seorang yang optimis, bercita-cita tinggi dan punya kecederungan untuk berprestasi. Namun begitu dia adalah seorang yang berwatak keras dan apa yang diinginkan selalunya dipenuhi.Memandangkan sesuatu selalunya dari segi yang menguntungkan.Tapi sayangnya dia suka menganggap remeh pada orang lain.Dalam soal cinta, berhati-hatilah kerana dia suka bertukar-tukar pasangan.



6.Tarikh Lahir pada 6, 14 & 27

Dia adalah seorang pasangan yang tidak mahu kalah dan pantang menyerah. Kejujuran dan keadilan merupakan sifat yang membuatkan dia disegani.Dalam soal cinta dia ingin memberi yang terbaik kepada orang yang dicintainya.Namun begitu harga dirinya terlalu tinggi sehingga dia tidak pernah mengerti mengapa seseorang itu menolak kebaikannya.



7. Tarikh Lahir pada 7, 28 & 31

Dia adalah seorang yang bersifat terbuka berterus terang & jujur.Namun dia mudah sekali terpengaruh dan ingin mencapai sesuatu itu dengan cara mudah. Cinta baginya sering diertikan sebagai pengisi masa lapang. Semasa bercinta dia sangat berhati-hati dan suka sekali merayu dan kalau pasangannya curang dia dengan mudah meninggalkannya.



8. Tarikh Lahir pada 8 & 23

Dia bersifat peramah dan mudah perasa. Kepada teman-teman dia bersifat lembut & bijaksana. Namun begitu dia tersisih dari teman- teman kerana rasa rendah diri yang terlalu menebal. Dia memerlukan suasana yang seimbang baik sewaktu berfikir mahupun dalam kehidupan seharian.Kelemahan yang paling menonjol ialah gugup dan selalu dihantui perasaan khuatir tetapi dia adalah seorang yang penjimat. Dalam urusan cinta, dia seorang yang tabah dan rela berkorban.



9. Tarikh Lahir pada 10, 16 & 21

Suka bekerja keras,memiliki nafsu yang tinggi dalam usaha mencapai cita-citanya.Dalam pergaulan sehari-hari dia merupakan orang yang mudah tersinggung.Namun begitu dia seorang yang jujur & tabah dalam menghadapi persoalan.Soal cinta dia sangat setia dan sebab itulah dia mudah disenangi. Tapi dia seorang yang terlalu cemburu. Kalau baik dia sangat baik dan kalau jahat dia merupakan orang yang paling jahat.



10. Tarikh Lahir pada 12 & 19

Orang yang lahir pada tarikh ini memiliki sifat suka dipuji.Dia berharap setiap orang akan menganggapnya sebagai juara. Pada dasarnya dia suka berdandan dan berpakaian rapi.Kerana itu dia sering membelanjakan wangnya untuk menunjukan penampilannya.Dalam kehidupan sehari-hari dia adalah pasangan yang disegani kerana bakat kepimpinannya.Sifatnya yang bijaksana membuatkan dia disegani dalam pergaulan.Dalam urusan cinta, dia adalah pasangan yang sangat susah untuk dipercayai.



11. Tarikh Lahir pada 15, 20 & 26

Jangan mengharapkan sifat romantis dari pasangan yang lahir pada tarikh ini.Dia tergolong dalam orang yang kurang serius, bersikap bodoh dalam menghadapi sesuatu. Namun begitu dia selalu bersikap penuh pengertian bila menghadapi sesuatu masalah. Dia sangat benci pada perkara-perkara yang berbau keributan terutama yang menimbulkan huru-hara. Dalam hal percintaan dia menuntut untuk lebih diberi perhatian tapi dia jarang mengambil berat pada pasangannya. Namun begitu sikapnya disenangi oleh kawan-kawan.



12. Tarikh Lahir pada 22 & 25

Wataknya paling susah untuk dimengertikan. Kadangkala dia disukai kerana kebaikannya dan kadangkala dia dibenci kerana perbuatannya.Namun buat teman-teman dia merupakan orang penuh pengertian. Dalam pelbagai situasi dia lebih suka merendahkan diri jarang sekali mahu menonjolkan kelebihannya pada orang lain. Pasangan jenis ini terkenal sebagai perayu dan sebab itulah dia diberi jolokan seniman asmara.



Mar. 29, 2011 @ 4:01

Rahsia menu sihat ala Nabi...

Firman Allah yang bermaksud : Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu, (yaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah. (QS Al-Ahzab; 33 : 21).




Segala sesuatu yang dicontohkan atau disuruh oleh Rasulullah SAW pasti mempunyai manfaat dan kebaikan yang banyak. Karena sesuai dengan kedudukan beliau sebagai uswatun hasanah, tidaklah beliau berbuat atau berbicara melainkan atas petunjuk dan bimbingan Allah, bukan karena nafsu ataupun keinginannya sendiri. Salah suatu kebiasaan yang dicontohkan oleh Rasulullah SAW yang mudah2an tidak sulit untuk kita tiru adalah:



Tidur Menyamping ke Kanan



Posisi tidur Nabi SAW adalah miring kesebelah kanan, kemudian beliau berbalik bertumpu sedikit pada sisi kiri agar proses pencernaan lebih cepat karena condongnya lambung di atas hati. Kemudian beliau kembali tidur bertumpu pada sisi kanan lagi, agar makanan segera larut dari lambung. Jadi posisi permulaan dan posisi terakhir tidur bertumpu pada sisi kanan. Selain bermanfaat bagi pencernaan, ada 3 manfaat lain yang dapat diambil dari posisi tidur miring kesebelah kanan. Ibnu Qayyim berkata: “Barangsiapa yang memperhatikan pola tidur dan bangun beliau, niscaya mengetahui bahwa tidur beliau tersebut paling proporsional dan paling ber-manfaat untuk badan, organ, dan kekuatan



Bangun di Sepertiga Malam



Para pakar kesehatan menyatakan bahwa udara sepertiga malam terakhir sangat kaya dengan oksigen dan belum terkotori oleh zat-zat lain, sehingga sangat bermanfaat untuk optimalisasi metabolisme tubuh. Hal ini jelas sangat besar pengaruhnya terhadap vitalitas seseorang dalam aktivitasnya selama seharian penuh. Contohlah Rasulullah, yang setiap subuh selalu mendapat asupan udara segar. Beliau bangun sebelum subuh dan melaksanakan qiyamul lail. Biasanya orang yang memulai kehidupan di pagi hari dengan bangun subuh, akan menjalani hari dengan penuh semangat dan optimisme. Berbeda dengan orang yang tidak bangun di subuh hari, biasanya lebih mudah terserang rasa malas untuk beraktivitas.



Sikat Gigi dengan Siwak



Untuk menjaga kesehatan mulut dan giginya pada pagi hari, Rasulullah SAW biasa memakai siwak. Siwak mengandung flour yang sangat bermanfaat dalam menjaga kesehatan gigi dan gusi. Mulut dan gigi merupakan organ tubuh yang sangat berperan dalam konsumsi makanan. Apabila mulut dan gigi sakit, maka biasanya proses konsumsi makanan menjadi terganggu.



Menu Makan Nabi



“Kita masyarakat Barat yang tidak mengamati dan tidak mencontoh adab makan yang diajarkan Islam, akhirnya menderita banyak penyakit. Mereka yang mematuhi kebiasaan makan menurut Islam akan sehat, dan mereka yang meniru cara makan Barat yang buruk akan sakit. Kebiasaan sehat dalam adab makan Islam seharusnya ditiru oleh masyarakat Barat” (Profesor Hans-Heinrich Reckeweg, M.D., ahli toksikologi, Biological Therapy Vol.1 No.2, 1983) “Sumber dari segala obat adalah menjaga makanan” (Hadits Sohih) “1/3 perut untuk makanan, 1/3nya lagi untuk makanan, dan 1/3 sisanya untuk udara”. Kita mungkin sudah akrab dengan diet anjuran Rasul yang satu ini. Bisa jadi kita lakukan, atau kita abaikan. Namun sudah tahukah kita, kalau berbagai penelitian masa kini menemukan bahwa diet tersebut dapat memperpanjang umur seseorang?



Mengawali Pagi dengan Minuman Madu



Rasulullah saw membuka menu sarapannya dengan air dingin yang dicampur dengan madu. Dalam Al Qur’an, madu merupakan syifaa (obat) yang diungkapkan dengan isim nakiroh, menunjukkan arti umum dan menyeluruh. Pada dasarnya madu bisa menjadi obat atas berbagai penyakit. Madu berfungsi untuk membersihkan lambung, mengaktifkan usus-usus, dan menyembuhkan sembelit, wasir, luka bakar, dan peradangan.



Konsumsi Snack Sehat



Tujuh butir kurma ajwa (matang) menjadi kebiasaan Rasulullah saw menjelang siang. Beliau pernah bersabda, “Barang siapa yang makan tujuh butir kurma, maka akan terlindungi dari racun.” Hal ini terbukti ketika seorang wanita Yahudi menaruh racun dalam makanan Rasulullah pada sebuah percobaan pembunuhan di perang Khaibar, racun yang tertelan oleh beliau kemudian bisa dinetralisir oleh zat-zat yang terkandung dalam kurma. Sementara itu Bisyir ibu al Barra’, salah seorang sahabat yang ikut makan racun tersebut akhirnya meninggal, tetapi Rasulullah saw selamat dari racun tersebut. Rahasianya adalah tujuh butir kurma yang biasa dikonsumsi Rasulullah saw.



Menu Petang Hari



Menjelang petang hari, menu Rasulullah biasanya adalah cuka dan minyak zaitun. Tentu saja tidak hanya cuka dan minyak zaitun, tetapi dikonsumsi dengan makanan pokok seperti roti. Manfaatnya banyak sekali, diantara mencegah lemah tulang, kepikunan, melancarkan sembelit, menghancurkan kolesterol, dan melancarkan pencernaan.



Menu Malam Hari



Di malam hari, menu utama makan malam Rasulullah adalah sayur- sayuran. Secara umum, sayuran memiliki kandungan zat dan fungsi yang sama, yaitu menguatkan daya tahan tubuh dan melindunginya dari serangan penyakit. Aktifitas Sebelum Tidur Setelah makan malam Rasulullah tidak langsung tidur. Beliau beraktivitas terlebih dahulu supaya makanan yang dikonsumsi masuk lambung dengan cepat dan mudah dicerna. Caranya bisa juga dengan shalat. Rasulullah saw bersabda: “Cairkan makanan kalian dengan berdzikir kepada Allah dan shalat, serta janganlah kalian langsung tidur setelah makan, karena dapat membuat hati kalian menjadi keras.”



-muslimdaily.net/bbs-/kerengga

masakan hari ini 30/3/11

sotong sambal...ini permintaan kakak diana...hari2 dia nak sambal...sama dengan mama dia..org melaka..tak mkn pedas tak syok le....

sayur bendi goreng dengan ikan bilis...

ikan gelama masin...hubby suka makan ikan masin...

pedal goreng berempah...

telur dadar...

ini aje masakan pagi tadi...

ini kakak diana bawa bekal ke sekolah..taruk sambal sotong,telur dadar dan ikan masin...geram kat yana botol air tupperware(eco) dah hilang....malas dah nak beli...tak reti nak jaga...

ini arisya nya nasi dan telur dadar...blenderkan

ini hasilnya...

Selasa, 29 Mac 2011

ok semua dah nak time balik keja dah ne...kalu rajin kat rumah nanti boleh sambung.....

"CRAZY FACE PHOTO CONTEST"

:nak join klick sini:nenek Fasola
tarikh tutup ~30/4/11~


                                                 ini Nur adridiana...mulut mcm bontot ayam...mkn kek besday dia dengan tangan....




tag:bonda,mas,hima

masakan hari ini 29/3/11

sambal ayam...permintaan kak diana

sayur petola bubuh rencah ikan bilis dan pecahkan telur

ikan kerisi goreng..dan ikan gelama masin..

 ini aje masak hari ini....

 ini bekal kak diana bawa sekolah...dia nak nasi putih dengan sambal ayam...duit sekolah pun bawa gak...

 nasi putih dengan telur masak sayur petola

 ini hasilnya selepas di blender...itu aje...

Isnin, 28 Mac 2011

"Jom Sertai Bloglist Blog Bdk Botak Bulan 4-6 2011"

..
Korang nak join meh kat budak botak ni..budakbotak

Jawapan no. 3 = perempuan

cute gak budak botak ne..saja eden torai......

My Fist Giveaway~sewandcut~

                                                                 :nak join sini...hari ini last;  sewandcut


                                    comel dan cute kretifnya....ita tak reti lah ...

Contest Adik-Beradikku Yang Cute

nak join klick sini TQ~:fadhirul


                                                                
                                                     ini adik ipar ita berserta anak ita..ini pic masa bercuti di sabah....cute muka wat mcm tu..nama dia Ariana Natasya...



Tag;bonda
aizamia.decasamia.

GEGAR BLOGGER BARU ~BEN ASHAARI~

GEGAR BLOGGER BARU




BEN ASHAARI







kali ni untuk blogger baru,

yang follower die 500 kebawah




kenapa saya pilih gambar tu?

saya pilih gambar En.Ben tu...macho dan hemsem...dan lagi satu ini adalah track marck En.Ben.... ,saya tak berapa suka ahli bina badan(geli tengok bongol2 dan ketul2 tu..lepas tu pakai sepender aje..he..he)......tapi En.Ben nya  badan tegap lah.....nampak padan dan sesuai dengan En.Ben..kalu En.ben buka baju..Mcm ahli bina badan tu mungkin saya geli kot...sori...


kenapa saya jadi blogger?

mula2 tu suka2..tengok org ada blog...minta kawan opis buatkan...maklum...ita ini tak reti sangat IT...blog ita dah lama..tapi flow tu baru buat...itu mcm diary ita lah semua cite masuk kan dalam blog....tapi jadi teruja bila buka blog EN.Ben....tengok org yg Flow beribu2 lemon....jadi macam best aje....tu pun ita tengok blog masakan hana.....rupanya en.Ben blog lagi glemor daripada hana,,,tu yang tertarik nak buat blog tu,


lepas dah jadi blogger ni,baru saya tahu yang jadi blogger ni amat best,lagi suka buat blog daripada FB....he..he



blog yang hari-hari saya akan masuk ......

1.hana

2.benashaari.

3.homesweethome.

masakan hari ini..sempoi aje 28/3/11

ikan selar masak asam campur sayur bendi dan tomoto

sayur kacang goreng campur pedal dan hati ayam

ini hubby ita suka jantung ayam,dan isi ayam goreng tepung berempah...

ikan gelama masin

 ini aje masak...

 ini kacang panjang,nasi putih dan isi ayam

 blender ini arisyanya makanan....

 ini kakak diana bawa gi sekolah

ini papa bawa bekal nasi goreng

Ahad, 27 Mac 2011

masakan hari ini ~27/3/11~

pagi tadi buat nasi goreng..pic tak ambil...inilauk ari ini ..ikan kerisi buat sambal ,bubuh belimbing buluh..sedap kalu buat sambal pakai belimbing buluh ini..takperlu letak asam jawa..ok..


 ini aje masak hari ini...

 petang buat kuih ketayap inti ada lagi..ari tu hubby buat..so ita buat..tapi tak cantik mcm huby buat cuba tengok pic atas ni ita buat..yg bawah ne hubby buat dulu...cantik lagi hubby buat....bini tak reti buat kueh.....sori abg....


pic arisya terkini dah 10 bulan~ 22/3/11~