Followers

Sabtu, 30 April 2011

Kempen Derma Darah MQA~29/4/11~ Anjuran Biro kebajikan dan AKRAB~

Semalam  29/4/11..ada kempen derma darah...anjuran biro kebajikan    dan kerjasama AKRAB terima kasih kepada semua yg sudi..dapat 58 pack darah.dapat gak tambah kat tabung darah PPUM  ......ita   x boleh.derma darah coz ada  talasemia..so minta hubby derma..huby ne takut2 berani...tapi bangga sangat kat dia..hubby apa2 yg berkaitan dengan hospital memang susah..tapi ne ok lah...
 ini cabutan bertuah kepada penderma darah..dan terima kasih kepada kak rose...coz memberi hadiah tambahan ..biro hanya membuat 3 hadiah hemper aje..yg lain kak rose le...


ini hubby ita ..bangga..ita..hubby marah ambil pic dia..tapi ita nak gak..coz bukti dia berani dah boleh pun...hubby ckp cucuk kat jari tu lagi sakit..mcm kena kaca..bila picit still sakit..kat lengan tu ok aje...cuma agak lenguh...tangan..so boleh derma darah lagi ya sayang...love u  abg.....coz sokong biro kebajikan coz ita urus setia...gak...he..he..he...itu namanya paksa dan rela..



bagus ya abg...lain kali derma lah lagi....

ini ahli2 biro kebajikan untuk sesi 2011/2012....

bersama ahli ~AKRAB~

bersama prof.Zita...yg turut memberi sokongan..Tq Pn...


bersama bos biro kebajikan Pn.zakiah...

bersama geng2 mencekik sebelum menjalan kan kojo...

 ini hasilnya 450ml..darah jenis O...

kursus kesedaraan keselamatan di JPM PUTRAJAYA (28/4/11 -29/4/11)..


 ini kak tina..penghuluwati kursus selaku pengacara majlis..best kak tina ne..

  ne jiran sebelah ita Pn.noraini..daripada jabatan peguam 

 ini cil nurul adha..ne pegawai  41.pengawal keselamatan..tapi gred 41..baru tahu..

 INI SIJIL NYA...

botol susu Tupperware untuk aqil dan arisya...


pakai botol ne susu skrg...


 ini yg baru beli..
baca baca ne..untuk paham kena ita yakin dengan prodak ini...dari dulu lagi..he..he Tq kak rose bagi tempat letak susu tu...biasa beli dengan kakak rose....mesti ada free gift..itu yg best nya... 

Thanx to Nora Herni atas artikel yang ditulis oleh beliau.. Refer sini yer...
Sejak Kementerian Kesihatan mencetuskan isu pengharaman botol susu bayi yang mengandungi BPA,masyarakat mula panik dan menjadi kelam-kabut seketika, terutamanya ibu bapa yang bergantung kepada penggunaan botol susu kepada anak mereka. Selepas pengumuman itu dibuat, bahagian botol bayi di pasar raya-pasar raya mula menjadi perhatian mereka. Masing-masing risau dan mula mencari jenis botol yang dimaksudkan, mahupun alternatif kepada botol BPA.

Menegaskan lagi keprihatinan kerajaan, Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata:
"Kementerian tidak akan berkompromi dalam keselamatan pengguna terutamanya bayi dan kanak-kanak. Polikarbonat adalah plastik yang digunakan dalam pembuatan botol susu bayi dan 'bisphenol A' ialah bahan kimia industri yang ditambah dalam botol susu bayi polikarbonat untuk menjadikannya keras dan lutsinar."

Ramai orang mula mempersoalkan, mengapa mesti dilaksanakan pada 2012? Mengapa tidak dilaksanakan terus secara serius. Sekiranya benar 'Kementerian tidak akan berkompromi...' mengapa perkara penting begini masih perlu ditangguh? Kata beliau lagi:
"Pihak industri diberi tempoh masa satu tahun untuk membuat persediaan bagi keperluan pertukaran atau pembelian mesin dan penggunaan bahan mentah yang sesuai."

Ramai pihak menggesa Kementerian Kesihatan mengkaji semula tempoh penangguhan itu, termasukPengarang Berita Harian.
"Kementerian sepatutnya bertegas dalam soal ini kerana kita tidak mahu rakyat membuat andaian bahawa kerajaan lebih mengutamakan kepentingan komuniti perniagaan – pengilang, pengedar dan peruncit, sebaliknya memperjudikan keselamatan pengguna. Risiko perniagaan tidak boleh disamakan dengan nilai serta kebahagiaan rakyat apabila kesihatan mereka terancam, apatah lagi bayi yang tidak berdosa. Walaupun tempoh pengharaman itu diputuskan Kabinet minggu lalu, tetapi Kementerian Kesihatan boleh memberi rasional terbaik kenapa botol susu berkenaan perlu diharamkan serta-merta di pasaran. Kita juga tidak mahu rakyat mempersoalkan langkah Kementerian Kesihatan kerana ia tidak selari dengan slogan gagasan 1Malaysia – Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan, yang diilhamkan Perdana Menteri. Justeru, keputusan yang tidak memihak kepada kepentingan rakyat seperti ini dikhuatiri menjejaskan usaha kerajaan yang sedang giat merealisasikan slogan berkenaan. Bukti saintifik mengenai kesan BPA terhadap bayi dan kanak-kanak ternyata serius."

Sebagai orang biasa, yang 'tidak mempunyai kuasa', apa pula tindakan kita? Adakah terus pasrah dengan botol yang ada, kerana lebih murah dan sesuai dengan bajet bulanan yang sentiasa mendesak? Bagaimana pula dengan soal risiko kesihatan anak, waris generasi kita pada masa hadapan? Bukankah kita mempunyai 'kuasa pembeli'?

Berikut, saya kongsikan tip-tip mudah bagi mengenal pasti sama ada botol itu mengandungi bahan BPA ataupun tidak.

Botol susu yang mengandungi BPA:

1. Botolnya jernih (crystal clear)
2. Biasanya terdapat dalam pelbagai corak yang menarik
3. Harganya murah (sehingga ada pakej 3 botol hanya RM7.90)
4. Sekiranya di pasar raya besar, biasanya botol-botol ini dilonggokkan di dalam 'wagon'
5. Tiada label 'BPA FREE' pada pembungkusannya
6. Pada bahagian bawah botol, terdapat 'nombor 7' dalam segitiga beranak panah
7. Ada botol yang tidak mengandungi nombor langsung di bahagian bawahnya.

Nombor kod plastik yang berbahaya kepada manusia:

Bekas ataupun botol plastik yang menggunakan nombor kod 1, 3, 6, dan 7 sebenarnya adalah tidak sesuai digunakan berulang kali, malah ada yang tidak sesuai digunakan sebagai bekas 'bahan makanan' manusia.

Sebagai contoh, botol susu dengan kod bernombor 6, sekiranya di pasar raya, ada juga pengilang yang meletakkan 'BPA Free', tetapi, walaupun jenis ini BPA Free, ia tetap tidak sesuai digunakan untuk botol bayi.

Nombor 6 menggunakan bahan Polystyrene. Bahan ini biasanya digunakan bagi membuat bekas CD, kaset, pembungkusan sabun atau bahan pembasuh dan 'sarang' telur. Tetapi, pengilang tetap menggunakan bahan ini bagi membuat botol susu bayi!

Bahan bernombor 1 iaitu PET (Polyethylene Terephthalate) pula biasanya digunakan sebagai botol minuman ringan, air mineral, dan bekas bahan kosmetik. Bahan ini adalah bahan 'pakai buang'. Digunakan sekali sahaja. Justeru, berhati-hatilah kepada mereka yang suka menggunakan botol air mineral berulang kali.

Bahan bernombor 3 pula terang-terangan namanya adalah PVC (Polyvinyl chloride), bukan bahan yang sesuai untuk bahan makanan. Biasanya ia digunakan sebagai getah paip, beg darah dan lain-lain. PVC juga dikenali sebagai 'Plastik Beracun' kerana mengandungi bahan toksin yang berbahaya.

Nombor yang sesuai bagi digunakan sebagai bahan botol bayi adalah bahan bernombor 5 atau PP (Polypropelene). Bahan ini biasanya digunakan sebagai botol ubat dan penyedut minuman.

Tip mudah mengenal pasti botol susu BPA Free:

1. Terdapat label pembungkusan 'BPA Free'
2. Sekiranya tiada label BPA Free, lihat pada bahagian bawah botol terdapat nombor 5 dalam segitiga beranak panah
3. Botol jenis ini berwarna keruh dan lebih lembut
4. Harga botol susu jenis ini biasanya lebih mahal, satu botol lebih RM10
5. Botol susu jenis kaca juga adalah BPA Free

Nombor lain yang selamat kita gunakan berulang kali adalah bahan bernombor 2 dan 4. Boleh baca di sini.

Peringatan: Berhati-hati, tidak semestinya botol berjenama ataupun berharga mahal itu adalah BPA Free. Botol-botol mahal yang dimaksudkan adalah botol-botol yang biasanya dijual di butik-butik bayi, kurang di pasar raya biasa. Walaupun botol berjenama mahal biasanya adalah BPA free, tetapi kadangkala, ada botol berjenama mahal yang masih belum menghabiskan stok lama mereka.

Sekarang, apa lagi, mari kita pergi ke dapur dan semak bekas-bekas makanan dan botol masing-masing (^_^)

Isnin, 25 April 2011

jejalan ke mid velly....

bawa anak2 jejalan kat mid velly aje..dekat sanggat dengan rumah..dan petang gi mencekik KFC...aqil makan chiken cop..tengok iklan mcm besar rupanya kocil aje....arisya mkn ketang putar,roti..dia kemam aje..bukan nak telan..lama baru telan...


pic yana bergoyamg




cuba perhatikan cara aqil pegang pisau mcm nak bunuh org...(papa ckp)...sebenarnya..dah potong kecil2...dia saje aje...tu..aqil  pun kidal mcm mama...mama pun pegang pisau tangan kidal ....tulis aje..tangan kanan..


takut nya..aqil buat mcm ne...

arisya 11 bulan dah...








Ahad, 24 April 2011

masakan hari ini 24/4/11


 kepak masak bercili

 kobis goreng dengan udang putih  kecil2

 ini kerabu mangga dengan kerang rebus...

 ini aje makan hari ...