Followers

Rabu, 30 November 2011

masakan semalam ~29/11/11~

ini buah mangga mak ambil kat kg...

ini hasilnya untuk di bawa kat opis..sama2 merasa..nak bawa banyak2..geng opis ramai..manis buahnya...dulu penah bawa agak muda..tapi tak masam ..dia lemak aje..satu kat hubbynya nak bawa kat bank islam..satu lagi bawa kat opis ita.

ini masak kerang sambal

ini semua leher ayam...hubby suruh goreng..dia suka

ini sayur goreng,kobis,kobis bunga dan kacang panjang di goreng bersama sotong..

ini aje lauk semalam sempoi-sempoi aje...

Selasa, 29 November 2011

pic mandi manda di Air Terjun Kolam Asahan Melaka~27/11/11


















aktiviti sepanjang hari Ahad 27/11/11

Pagi~tunggu hubby dan paksu balik(siang ikan ,bakar ikan dan masak...paksu dengan hubby tido lah)
Tengahari~ makan tengahhari ,lauk sempoi-sempoi aje(ita masak  sup sayur campur , sambal sotong,mak bakar ikan,)
petang~mak minta hubby kupas durian nak buat wajik pulut durian..sambil makan durian,,anak-anak nak ajak gi air terjun kolam Asahan ..lepas makan terus gi mandi sejukan badan..kul 6.30 baru balik rumah..
malam~semua dah letih..tengok bola... Malaysia kalah 3-2 dengan Bahrin....Gerammmmmmmmmmm

pada malam 26/11/11..hubby dan paksu(hanif-adik ita yg last) .pada pukul 10mlm..gi ke kelong,tido kat sana memancing,hasilnya malu nak tunjuk,kocik-kocik aje ikan nya...ita ckp dengan hubby nasib baik FREE...pak su bawa...

 
                                                                          yg pakai topi dan bercermin mata ne adik ita...
ini lah kelong..buruk sanggat rupanya

ini lauk makan tengahari,sayur campur rebus air,ikan bakar(termasuk lah ikan yg dia org tangkap ikan pari dan duri,sambal sotong,kuah kicap dan

ini cencalok yg hubby buat.asam limau tak ada..dia belasah aje tomato...sedap gak lah,...




 ini aktiviti makan durian sampai tak nak makan dah...sebelum bawa anak-anak gi ke air terjun sejukan badan...


                                                               ini aqil gendut yg hantu durian ....



ini pic kat air terjun kolam Asahan belah petang...dekat juga lah dengan rumah ita...

masakan kat kg untuk maal Hijrah 26/11/11

 Pada hari sabtu 26/11/11- kat kampung ita akan diada majlis(semua rasanya)...nak sambut Awal Muharam..so mak pun masak lah..nak bawa daging atau ayam ..kang orang-orang tua ne tak suka sanggat lah so antara ne lah menu nya...mak masukan dalam mangkuk tingkat tu...cendawan tu tak lah..tu susah nak jumpa..lagi pun tak banyak...tu yg mak masukkan pisang muda...(sila abaikan pingan yg pelbagai corak...biasalah kat kg mak)...he..he

ini yg masih kering ,mak jemur,(bagi tahan lama)..nak masak kena rendam dulu

ini cendawan (kukur atau cendawan sisir) masak lemak cili api campur pisang

Daging masak kicap ida masak(daging korban lastnya)...

                                          sambal ikan bilis petai untukkita org dirumah campur petai yg dikikis kulitnya,yg  di bawa kat surau bubuh udang campur petai yg dikikis kulitnya juga...(lupa nak ambil pic)
ikan goreng(untuk kita org di rumah)

ini aje mak masak dan ida masak..ita mecekik aje..he..he

buah mangga ne pun bawa  ke surau...

Jumaat, 25 November 2011

Salam Maal Hijrah 1433 H


Asalamuaikum.....bloger.....ita nak ucapkan salam Maal Hijrah  1433H kepada semua dan yg sudi baca blog yg tak seberapa ne..semoga tahun ini lebih baik dari tahun lepas. cuti yang agak panjang ne..ita pun nak balik kg lepas keja ne..kampung ita Melaka lah....ok semua selamat bercuti kalu memandu berhati-hati ok...

pagi hari yg kelakar...

nak cite sikit..pagi tadi aqil seperti biasa akan mandi dulu sebelum gi rumah pengasuh,rutin pagi hari kekonon...bila nak lap badan seperti biasa gak akan peluk mama dia ne..sambil cakap sayang mama dan peluk dan cium..itu pun rutin pagi aqil...yang kelakar ne...semalam gi beli barang kat tesco lepas balik keja..beli kan seluar dalam kat aqil..memandangkan dia dah lama tak pakai pempes..so nak start kan pakai seluar dalam...so pagi tadi 1st pakai...dia cakap" mama aqil nak pakai stokin..mcm nak pengsan ita gelak...ita cakap pakai stokin kat kaki..ne nama dia seluar dalam atau sepender..sampai rumah pengasuh pun dia cakap mcm tu...pengasuh pun gelak...setelah ita terangkan...aqil..aqil...

Khamis, 24 November 2011

boeh sakit jantung mcm ne...

balik keja semalam singgah kedai nak beli telur...terus ada budak lelaki ne..mengadu kat ita..cakap kak diana hantuk kepala anak orang kat dinding .dengan kawan dia intan,dan budak lelaki tu mengadu lagi...diana siap ambil pisau tunjuk kat dia....apa .dah nak jadi apa lah diana ne...macam nak tercabut jantung ita..siap pakai pisau tu..tunjuk-tunjuk kat budak laki tu..sampai aje rumah pengasuh ita terus tanya intan mana diana..dia ckp yana dah gi main taman..lepas tu cakap kenapa ustazah benarkan dia bermain kat luar..sedangkan ita tak ambil dia lagi...dan ita tanya intan siapa yg hantuk kepala tu..intan mengaku dia yang buat dan tak ada kaitan dengan diana,lepas tu tanya intan tunjuk pisau tu..intan kata betul...cakap kenapa pakai pisau,intan cakap budak lelaki tu pegang kayu nak pukul diana...lepas tu diana dan beberapa kawannya pergi jumpa budak lelaki tu dirumah ,siap kena halau dengan nenek budak lelaki tu...intan ,diana dan ada 2 ke 3 org kawan yana cakap dengan ita..."makcik mereka yg mulakan dulu...budak laki tu takut nak jumpa dia .org sebab dia menipu makcik...dia tak cakap salah siapa""...ita pun malas nak cari pasal dengan jiran..dan ita nasihatkan kepada semua...jng keluar main dengan budak lelaki tu lagi.. dan jng main benda tajam..nak masuk lokap ke...steres kepala ita..nasib baik tanya kekawan diana dulu..kalu tak teruk kena rotan...bagi amaran aje semalam...

Aqil pulak..semalam..cakap,ita cakap dengan  aqil panggil kak balik rumah dah malam...aqil boleh cakap dengan papa dia mcm ne.."papa...papa panggil kak diana masuk rumah dah malam dah ne...tak baik main kat luar..."aqil bagi arahan lak kat papa dia..mcm nak pengsan ita dan hubby tergelak...menjawap saja walaupun  baru 3th...menbebel aje.cakap banyak.....kekadang sampai papa suruh diam..cakap masih pelat....pening kekadang dengan kerenah anak2 ne..kekadang bokeh sakit jantung terkejut..benda yg mereka lakukan di luar jangkaan kita..kekadang terfikir nak hantar ke sekolah taufiz Al-Quran aje...siang malam membaca....sekarang budak-budak terlebih kreatif.....pening-pening...