Followers

Khamis, 31 Mei 2012

Seminar Bijak Mengurus Wang~Puspanita: De’ Seri Endon, PUSPANITAPURI, Putrajaya

semalam 30/5/12  jadi bidan terjun jadi penyambut tetamu puspanita di putrajaya,sampai putrajaya dah kena buat keja..ok lah kan..ne sebahagian geng opis yg menjadi penyambut tetamu(ambil kat FB juliana)....banyak mak datin lah kan?..mana nak kenal?..panggil puan aje lah...seminar bijak mengurus kan wang ne bagus juga..selama ne banyak kesalahan yg ita buat..satu yg paling ita ingat "Pay you First"-maksudnya bila kita buat bajet bulan ,biasa ita buat bayar hutang dan setelkan bil-bil yg ada..lebih atau kurang baru simpan,dengan "Pay you First"-kita simpan dulu duit ,sikit pun tak pa..RM 100 ke RM200 untuk diri kita dulu ..lepas tu baru buat yg lain..bila di fikirkan duit banyak mana?,naik gaji ke?sama aje....insyallah nak cuba buat bulan 6 ne nanti...


Selasa, 29 Mei 2012

masakan hari ini~29/5/12~

pagi tadi masak lemakcili api udang + kacang panjang,ikan goreng dan ikan masin   dan telur dadar aje...


Terima barang dari bloger..TQ izan~28/5/12~

semalam terima sampul surat ne...tengok-tengok ada macam ramuan rempah daripada izan(miaduniaku.).tq izan..bau nya aje sudah menyelerakan ..belum masak lagi..nanti beli daging dulu rasa..baru best...



Isnin, 28 Mei 2012

masakan hari ini~28/5/12~

masakan hari ini buat ayam goreng pakai tepung magik,best tepung ne,ikan caru bakar bercili(pakai kuali aje)dan sambal telur rebus..lama dah tak masukan pic masakan..he..he

selamat pengantin baru sumaiyah~26/5/12~

hari sabtu lepas kemas kan rumah..ajak hubby gi rumah kawan opis,tapi tak rancang nak gi..so tak bawa lah kad..call kekawan aje..akhirnya jumpa juga...alhamdulilah sampai rumah pengantin...sweet sangat pengantin ne..semoga bahagia sampai ke syurga ya....



                                                              ini anak kham -debab dan tembam..baik aje..
                                                           ini arisya suka jilirkan lidahnya...

happy besday Arina Natasya 18th ~26/5/12~

hari sabtu arijadi maksu,selamat hari tua ya..maksu tasya..bagi ne aje..suka ..dia..tak nak buka palstik takut kotor..tempah kat kawan opis..memang puas hati...sesiapa nak oder ini blog dia :ena....







Khamis, 24 Mei 2012

ambil darah sekali lagi di PPUM~24/5/12~

pagi tadi sekali lagi bawa arisya ambil darah lagi di tangan yg sama,kat atas sikit aje..kasihan anak mama,bengkak di tangan bekas cucukan yg lama tak ilang lagi..yg baru pulak..menagis arisya ...sakit...bila jumpa doktor,petlet darah arisya membeku tak boleh baca,jadi doktor ihsan,tengok sel darah putih,sama dengan yg ambil dulu..dan doktor menyatakan arisya tak mungkin denggi...coz..tak turun..kalu tak arisya kena ambil darah sekali lagi nak buat test.....tapi doktor cakap kalu arisya demam lagi terus bawa hospital..pelik juga ..masaaaaa gi kat kecemasan ari tu bukan disebabkan demam,cuma muntah-muntah dan cirit,tapi yg doktor pelik petlet darah rendah..biasa bebudak kena lebih dari 200 ke atas...arisya 170...tapi tadi tak boleh baca....dan doktor ckp tak perlu gi hospital lagi ambil darah...tapi hati ita mcm tak sedap aje...tengok batuk makin teruk...cirit dah tak ada...risau tetap ada..makan mahu lah sikit-sikit..semoga arisya cepat sembuh ya...mama risau tau...sayang arisya....

Rabu, 23 Mei 2012

arisya kat wad kecemasan PPUM malam tadi~23/5/12~

semalam keadan arisya ,dengan tak makan,asyik baring aje,ajak papa bawa gi PPUM aje...ita dah siap ambil GL,papa . cakapbawa gi kelinik panel lah dulu..so ita duk rumah papa dan adik ipar dan aqil aje yg pergi..kejap tu papa ..call  cakap....doktor kelinik penal buat  surat gi PPUM ,gi kecemasan...doktor cek kena masuk air,dan petlet darah rendah dan nyaris-nyaris kena tahan wad.....lepas tu doktor cakap boleh bawa balik...tapi esok kena bawa si arisya gi lagi  hospital... ambil darah kat PPUM lagi....pukul 2.30 pagi..baru balik rumah....hari ne...mengantuknya....







Selasa, 22 Mei 2012

hari kejadian~happy birthday arisya 2 tahun hari ini~

hari ini sebenar hari jadi arisya 22/5/10(hari kelahiran)-hari sabtu 7.28 malam...lahir lah beby mama ne....paling sakit yg pernah mama rasa ,indius..semua anak lain-lain pengalaman mama bersalin...kak Adridiana (normal)..Aqil Darwisy (oprit)..dan Arisya (normal..tapi kena indius)..dah lebih 40 minggu..tak nak kuar...arisya ne...lain sikit perangainya..mama sedang belajar untuk semua anak-anak mama...hari jadi kali ne arisya demam teruk..daripada hari sabtu sampai sekarang masih demam,batuk, selsema dan cirit,sampai melecit buntutnya..kasihan mama tengok,dah bawa gi klinik dah...tak mahu makan..minum susu aje lah..anak-anak ita memang susah sakit,jarang sangat..tapi bila sakit tu..terus susut badannya...terpaksa juga hantar pengasuh..kalu duduk dengan  ita dia tak mahu makan nasi..bila dengan pengasuh arisya makan lah juga..SEMOGA ARISYA CEPAT SEMBUH....HAPPY BESDAY SAYANG,MAMA SAYANG SANGGATTTT DENGAN ARISYA,SEMOGA MEMBESAR MENJADI ANAK YG SOLEHA...AMIN..............

Isnin, 21 Mei 2012

sambutan besday arisya di kedai Bugger ida~19/5/12~

sebenarnya besday si arisya ne esok pagi 22/5/12,tapi maksunya si tasya ,beriya-iya suruh buat hari sabtu ,kat kedai buger ida,semua dia  semponser,kek ,nugget,ita buat nasi lemak aje,lauk sambal ikan bilis,ayam sambal,nuget goreng,ayam goreng dan sago gula melaka..(pic tak ambil)..itu aje lah...masa time ne si arisya demam..dia org nak buat juga..ksihan kat arisya..tak makan pun...















                                          baju maksu tasya bagi...2 helai..
                                          ne mak cik bagi..tq ya..

Jumaat, 18 Mei 2012

Tazkirah : Wasiat Luqmanul Hakim Kepada Anaknya (Tentang Hubungan Sahabat/Kawan)


Assalammualaikum,

Wasiat Luqmanul Hakim Kepada Anaknya (Tentang Hubungan Sahabat/Kawan)

1) Wahai anakku ! Jika kamu mahu mencari sahabat sejati maka kamu ujilah ia terlebih dahulu dengan berpura-pura (hipokrit) membuatkan dia marah terhadapmu. Sekiranya dalam kemarahan itu ia masih mahu menasihati, menyedarkan dan menginsafkan kamu, maka dialah sahabat yang dicari. Jika berlaku sebaliknya, ia mengeluarkan kata-kata kesat, hinaan, dan menyakitkan hati maka berwaspadalah kamu terhadapnya.

2) Wahai anakku ! Berhati-hatilah terhadap tutur tata dan bicaramu, peliharalah budi bahasamu dan sentiasalah bermanis muka nescaya kamu akan disenangi dan disukai oleh orang yang berada di sekelilingmu. Perumpamaannya seolah mereka telah mendapat barang yang amat berharga darimu.

3) Wahai anakku ! Bila kamu mempunyai teman yang karib makajadikanlah dirimu sebagai seorang yang tida kmengharapkan sesuatu apapun darinya sebaliknya biarkanlah temanmu itu sahaja yang mengharapkan sesuatu darimu.

4) Wahai anakku ! Janganlah kamu ketawa jika tiada sesuatu yang menggelikan, janganlah kamu berjalan jika tiada arah halatujuan, janganlah kamu bertanya tentang sesuatu yang tidak memberi apa-apa faedah pun kepadamu dan janganlah kamu mensia-siakan hartamu pada jalan maksiat.

5) Wahai anakku ! Sesiapa yang bersifat penyayang sudah tentu dia akan disayang, sesiapa yang bersifat pendiam sudah tentu dia akan selamat dari mengeluarkan perkataan yang sia-sia. Ketahuilah sesiapa yang tidak dapat menahan lidahnya dari mengeluarkan ucapan kotor, sudah tentu ia akan menyesal kelak.

6) Wahai anakku ! Bergaul dan berkawanlah dengan orang-orang yang soleh dan berilmu. Bukalah pintu hatimu dan dengarlah segala nasihat dan tunjuk ajar darinya. Sesungguhnya nasihat dari mereka bagaikan mutiara hikmah yang bercahaya yang dapat menyuburkan hatimu seperti tanah kering lalu disirami air hujan.

Wallahua’lam, diambil dari laman Halaqah.Net

Sekian, wassalam.

Khamis, 17 Mei 2012

masakan hari ini~17/5/12~

Pagi tadi masak kari udang(kak diana suruh buat)..ikan kembung goreng,ikan masin gelama dan telur dadar..sayur tu..panas kan lebih opisnya tapau bawa balik....kak yana buat roti aje pagi tadi..tapi bekal tertinggal..so mamanya mencekik roti kapit telur mata..












psp

semalam papa tanya,boleh tak nak beli ne,ita cakap suka hati lah,duit hubby,terus gi dengan tasya,cantik warna puple psp ne..anak-anak tak tentu arah..papa cakap kat kak diana dapat no 10 ke bawah papa terus bagi ne..kat  rumah dah ada PS2,yana teruja lah...harap-harap yana lebih kuat dan lebih serius dalam pelajaran...harap benda ne  boleh jadi pembakar semangat untuk belajar....tapi papa pun terlebih  minat juga ne...yana ne susah nak cakap ya..ita tak tahu nak dorong dia belajar mcm mana..bukan tak pandai..malas nak belajar,cakap lah nak belikan basikal mahal,hp,psp,laptop..dia wat tak tahu aje..kalu ita mesti lagi semangat...ne beli tunjukan kan kak diana..boleh buat yg terbaik sikit bagi...bukan no-1 ke 2ke 3 ke..10 kebawah..10-9-8-7-6-5-4.....yana ne tak matang lagi sebenarnya..dia kawan dengan budak-budak kecil budak darjah 1,ke 2 paling besar pun darjah 4,itu pun lelaki..mcm ne lagi dah..tahun depan UPSR...ada cadangan dan pandangan ke...tolong ita..





jiwang papa

pada hari isnin lepas 14/5/12~ ita dapat MC sakit perut,balik daripada PD,kena cirit,perut ita agak sensitif..selalu kena..sampai doktor risau,takut bahaya buat usus..tapi bukan nak cite pasal sakit tu..dah baik dah pun nak cite pasal hubby ita ne..kekadang jiwang,kekadang romantik....biasa gi kerja,time lunch dan balik keja mesti bersama hubby lah kan..keja pun dekat-dekat aje...so time berehat kat rumah ,sakit tu..hubby hantar sms jiwang ne...

R~ Rasa seperti kekurangan dalam diri ini.

I~ Ingin sentiasa di samping mu

N~ Nyata hidup ini tak bererti tanpa mu

D~Dunia ini suram dikala kehilangan sedetik wajah mu

U~ Usah kau bermimpi akan ku  benarkan kehilangan dikau untuk  sedetik waktu..


                             R + I + N + D + U   ..............Lepas tu senyum seorang-seorang..he..he...

Rabu, 16 Mei 2012

mesin basuh singer baru..

dah berapa bulan basuh pakai tangan ,kasihan kat hubby dan adik ipar,tq ya...ita bab basuh baju nak menyangkung tu yg tak larat,beli lah mesin basuh singer ne  ini 1st time beli barang singer...tengok rumah arwah mak mertua pakai jenama ne tahan lama,dan bersih,ne semi auto ya..ita kurang sikit pakai auto(tak minat sanggat)..rumah mak ita pakai jenama Panasonic Auto(sejak bersekolah memang pakai mesin auto dulu jenama nasional ),mesin basuh  yg rosak rumah ita tu pensonic semi juga dekat 7th dah....lama dah lah kan 6kg aje harga rm 299..berbaloilah kan lama dah tu......sekarang ahli keluarga dah ramai ambil 13kg..baru rasmikan hari isnin..ok lah ...Alhamdulilah...




masakan hari ini..~16/5/12~


pagi tadi buat sarapan kak diana bawa ke sekolah nasi goreng kampung dan ayam goreng,sambal sotong kurita,pucuk ubi masak lemak ,dan ikan dan ayam goreng itu aje masak pagi tadi...





~WordLess WednesdaY~Potong rambut Arisya dah...~

semenjak cukur rambut arisya sampai botak masa beby( dalam pantang) ..ne 1st time  rambut arisya di potong...puas pujuk papa ,minta izin potong rambut ..baru bagi ari ahad gi kedai bawa rumah potong..baru kemas..kalu tak mcm singga bila bangun tido...







selamat hari guru


semalam ita menyediakan 7 mug pelbagai jenis,di balut untuk hadiah hari guru ,untuk kak diana bawa ke sekolah,pepagi dah tanya ita ,mama nak bawa hadiah hari ne.. atau masa majlis hari guru 25/5/12 nanti..ita ckp terpulang kat kak diana lah...jadi pagi  tadi semua  hadiah tu.dia bawa ke sekolah..harap cikgu sudi terima hadiah yg tak seberapa tu ya... sebagai tanda terima kasih dalam mendidik anak bangsa..teruskan ya buat cikgu-cikgu di luar sama...



Selasa, 15 Mei 2012

Selamat Hari Ibu~13/5/12~






 Pada hari Ahad 13/5/12..ada lah hari ibu..tapi bagi ita ingat  mak tu setiap masa..bukan untuk hari ibu baru nak ingat kan...masa time kenduri  arwah 12/5/12 hari sabtu.,ita  ajak mak ita datang,kekonon nak bagi suprise kak mak semperna hari ibu,hadiah dalam keta ,tapi mak tak jadi datang dahhhhhhhhhhh...adik lelaki keja..so hadiah ada lah lagi tu..apa-apa pun nak ucap selamat hari ibu buat mak ita. HALIMAH BINTI ABDUL...terima kasih untuk segalanya mak.....Jasa mak tak terbalas..buat arwah  mak mertua..terima kasih atas kasih sayang mak..walaupun ita sempat kenal mak 5 tahun aje..tapi mak memang mak mertua yg terbaik...semoga mak tenang di sana....Al-Fatihah buat arwah mak mertua SARIFAH bINTI YUSOF...

kak lang belanja makan..sekarang kak lang jadi ibu lah kan untuk adik-adiknya ,coz dia kak yg sulong..tq kak lang...dah makan baru teringat nak ambil pic...ikan siakap 3 rasa,tomyam sefood,sup tulang,kerabu mangga,ayam masak halia,telur bungkus,makan cha kueh tow lagi...sedap...







sabtu ~kenduri Arwah mak Mertua 100 hari~

12/5/12~buat kenduri arwah mak untuk 100 hari.. sekejap aje kan..tapi bila balik PD terasa mak mcm ada aje...buat selepas zohor..menu nya..ayam masak kari,separuh lagi ayam masak kicap untuk budak-budak tak makan pedas,ikan kembung goreng,ikan gelama masin goreng,sayur campur goreng bersama udang,sambal belacan dan ulam-ulaman,pencuci mulut kastat jagung,dan buah tembikai..pic tak ada..hubby tak bagi....


~Aqil & Tarbus~

ini pic masa hari kahmis malam jumaat gi mydin subang,beli barang sikit,beli yasin,kain telekung,sejadah dan Al-Quran nak sedekah kat masjid dan surau atas nama arwah mak mertua, nak balik Kg. PD..nak buat kenduri 100 hari dan tanam batu nisan..so try pakaikan aqil tarbus ne..comel lah kan..kepala aqil ne besar tau..tapi ita dok geli tengok bulu tu dah macam ekor kuda dah..comel lah kan aqil pakai ne..he..he..songkok aqil tak suka pakai...dia mengaji pakai kopiah berkait-kait  tu...



Jumaat, 11 Mei 2012

Tazkirah: Malam Pertama Saad Bin Muaz


Malam Pertama Saad Bin Muaz

Saad Bin Muaz adalah seorang hamba antara sahabat yang paling hitam pada masa itu, dibandingkan Saad dengan Bilal, Saad dikatakan jauh lebih hitam dari Bilal. Saad mula memeluk Islam ketika berumur 31 tahun dan syahid pada umur 37, seorang yang tinggi iman.
Ketika berhijrah ke Madinah beliau ingin mendirikan rumahtangga lalu dipinangnya perempuan di Madinah. Kerana kulitnya yang hitam pinangannya telah ditolak berkali-kali oleh wanita-wanita Madinah.
Rasa kecewa dengan peristiwa ini lalu beliau mendatangi Rasulullah untuk mengadu, "Wahai Rasulullah, adakah hinanya aku ini kerana kulitku yang hitam sehingga pinanganku ditolak berkali-kali".
Lalu Rasulullah bekata, "Jangan bimbang Saad, engkau adalah orang yang aku jamin".
Lalu Rasulullah memanggilkan sahabat-sahabat yang lain untuk bertanyakan kepada meraka akan rumah seorang wanita yang terkenal dengan kecantikannya di Madinah. Lalu Rasulullah menyuruh sahabat-sahabat tersebut membawa Saad untuk meminang atas jaminan Rasulullah. Alangkah gembiranya Saad di saat itu kerana dirinya dijamin oleh Rasulullah untuk dikahwinkan dengan wanita yang cantik.
Maka Saad pun dibawa oleh sahabat-sahabat ke rumah wanita yang cantik di Madinah itu. Ketika sampai di rumah tersebut, Saad dan sahabat-sahabat dilayan oleh bapa kepada wanita tersebut. Lalu sahabat-sahabat yang lain menyampaikan hajat bahawa Saad telah dijamin oleh Rasulullah datang untuk meminang anaknya yang cantik tersebut.
Bapa wanita itu kemudiannya gembira kerana salah faham menyangka anaknya dipinang oleh Rasulullah. Oleh kerana Saad seorang yang jujur lalu dinyatakan maksud yang sebenar bahawa beliaulah yang ingin meminang wanita yang cantik tersebut. Bapa wanita tersebut kemudian bertukar menjadi marah kerana menghina Saad yang berkulit hitam ingin mengahwini anaknya yang cantik.
Saad pun balik berjumpa dan mengadu kepada Rasulullah. Perempuan yang cantik ini kemudian menegur bapanya kerana menolak pinangan Saad kerana Saad adalah seorang yang dijamin oleh Rasulullah, dan ketentuan oleh Allah. Lalu bapa wanita itu pergi mengejar Saad dan meminta maaf dan menerima pinangan Saad di depan Rasulullah.
Rasulullah lalu bertanyakan Saad samada beliau memiliki wang. Kerana mengetahui bahawa Saad tiada wang untuk berkahwin maka disuruhnya untuk meminta wang kepada Abd Rahman, Usman dan Ali. Kemudian Rasullulah menyuruh Saad membeli kelengkapan untuk perkahwinannya.
Ketika sedang membeli keperluan untuk perkahwinannya, Saad terdengar seruan jihad dari Rasulullah. "Wahai pemuda-pemuda Islam bersiap sedia segera kerana musuh sedang datang untuk menyerang kita". Lalu Saad menukar fikiran dengan membeli kelengkapan perang dan siap sedia dengan baju perisai dan kuda untuk berperang.
Saad dengan segera pergi berbaris paling hadapan dengan sahabat-sahabat lain dengan siap berpakaian perisai perang. Kerana baju perisai yang lengkap, Saad tidak dikenali oleh sahabat-sahabat lain. Takdir Allah Saad telah syahid dalam peperangan tersebut.
Selepas perang jihad tersebut, sahabat-sahabat terkejut kerana tidak menyangka orang yang berperisai lengkap tersebut adalah Saad. Mereka sedih dan tidak menyangka kerana Saad sedang bersiap sedia untuk perkahwinannya.
Berita syahidnya Saad ini segera disampaikan kepada Rasulullah dan Rasulullah berkata, "Di saat kematian Saad, bergegar Arash Allah dan menangis para malaikat di langit dan di bumi". Saad Bin Muaz dimuliakan oleh Allah di saat kematiannya adalah seorang yang hanya 6 tahun jangka hayatnya dalam Islam.
Tetapi apakah kita yang ketika dilahirkan telah pun Islam akan dimuliakan oleh Allah di saat kematian kita?
- Artikel iluvislam.com

Khamis, 10 Mei 2012

masakan hari ini-10/5/12~

hari masak kering semua..he..he..tak berkuah...untuk bekal yana ke sekolah nasi goreng pataya(permintaan si yana sendiri)..buat sambal udang kecil-kecil,ayam goreng berempah kari+tepung K.F.C,dan sayur bindir goreng..dah itu aje lah masak..esok cuti masak..coz petang nak balik Kg hubby PD,ari sabtu nak buat kenduri arwah...






Rabu, 9 Mei 2012

masakan hari ini ~09/5/12~

masakan hari ini,tomyam putih campur,ikan sardin masak halia dan telur dadar,kak diana bawa roti kapit telur bersama puding roti cc rosmini bagi..1potong..itu aje masaknya...sempoi..tak tahu dah nak masak apa..








Selasa, 8 Mei 2012

Rezeki Aqil pulak~6/5/12~

Pada hari ahad petang,dalam kul 5.30ptg...Papa gi Beli keta control ne untuk Aqil...papa ada rezeki lebih beli kan awal kat Aqil..ingat nak belikan masa besday aqil bulan 8 nanti...tapi papa dah belikan awal..so rezeki aqil lah kan..bulan 8 nanti tak tahu lah papa nak bagi apa kat aqil ne..siap cium bagai kat papanya..si arisya tukang kacau..marah aqil bila ketanya arisya nak dudukkan...










Isnin, 7 Mei 2012

menu masakan semalam ~6/5/12~


masakan semalam,pergi NSK selayang,beli barang kering untuk buat kenduri di kampung,barang basah udang ,sotong beli kat cafour toripikana..murah lah..so masak lah..udangnya besar-besar,masak lemak cili api campur kacang boncis,ayam goreng tepung,udang dan sotong goreng tepung juga,ada sambal ayam panaskan.....ini aje masak semalam