Followers

Khamis, 19 Disember 2013

cuti-cuti sekolah @ PGH ~15-16/12/13~





















pada hari ahad ita dan family pergi kat hotel PGH(Palace of the Golden Horses)-dekat Sri kembangan tu.ne beli kat kawan opis ada buat pemosi cuti sekolah.masa ne kereta tak rosak lagi.bayar ansuran 3 kali ok lah..tak lah nampak sangat.anak-anak kan suka mandi kolam dan duduk hotel,nak jadi cerita,hati berat nak gi memandangkan kereta tak ada,so ita gi juga naik public teansport.dari bangsar naik tren ke k.l sentral.lepas tu naik komuter ke serdang,anak-anak jakun nya lah naik benda ne..lepas tu sampai serdang naik bot bayar murah aje ...gi mines.dari mines nak ke hotel punya lah susah nak dapat taxi,semua nak rm30.dekat aje kot..so naik aje lah..dapat lah taxi kurang sikit rm25.semua tak nak pakai meter.nak jadi cerita taxi yg bawa kita orang tu kena tahan polis...siap bg rasuah kat polis tu rm20.supaya tak kena saman.kurang ajar betul polis tu.tapi padan muka juga kat taxi tu...penyudah nya rm25-rm20(bg kat polis tu)..dapat untung tak berapa untung Rm5 aje.chek in dalam pukul 3.30.lepak lepas tu apa lagi gi kolam lah..sampai petang..

Selasa, 17 Disember 2013

buat Pizza permintaan kak diana~16/12/13~



ini versi sambal.. bagi pedas..papa tak lalu sangat makan cheese...


ini versi biasanya tak pedas...dapat lah 6 keping pizza buat dalam pembakar (macam pembakar ajaib tu)..ita nya cap idaman suri beli kat langkawi tu..murah...





TupperChef Pizza
1.      Bahan-bahannya (Topping):



a.    Nenas – dipotong2 kiub
b.    Cili Benggala (Capsicum hijau, merah, kuning) – dipotong2
c.     Tomato –dipotong2
d.    Tuna yang telah dimasak dan dilenyek2
e.    Mozarella cheese (kak rose kata kalau pakai keju biasa tak sedap)
f.     Cendawan butang (tin) – dipotong2
g.    Frankfurter ayam – dimasak dulu & dipotong2
h.    Frankfurter daging – dimasak dulu & dipotong2
i.      Bawang besar kuning – dirincik2
j.      Tomato puree

2.      Cara membuat doh:


Mula-mula masukkan tepung gandum atau tepung pizza satu kilo atau sepeket.

Taburkan Yis serbuk sepeket (tapi seelok2nya 2 peket, bagi lembut).
                                  

Taburkan daun oregano (penyedap rasa).
 



Masukkan sedikit minyak zaitun dan sedikit air garam.
                                  

Kemudian start uli, tambahkan tepung sesedap rasa.
 



Kemudian uli dan uli dan masukkan lagi minyak zaitun jika perlu. Kemudian biarkan tepung bagi naik sendiri.
                                  

3.      Langkah demi langkah menyediakan topping:


Selepas diuli, letak sikit minyak zaitun dlm pan dan masukkan tepung. Kemudian tekan2 dengan garpu buat lubang udara…

Kemudian letak tomato puree atas permukaan tepung…
                                  


Susunkan frankfurter ayam secantik-cantiknya..

Dan letakkan tuna di atasnya…
                                 


Taburkan juga cendawan butang yang enak rasanya…

Letak juga frankfurter daging sesedap makcik…
                                 


Kemudian masukkan juga hirisan tomato…

Letakkan hirisan bawang kuning…
                                 


Tidak dilupakan cili capsicum, kuning, merah dan hijau (colorful)…

Yang ni wajib, iaitu nenas…sebab dengan adanya nenas, pizza bertambah enak sekali!
                                   
ne resepi kak rose..kat opis...jadi aje..ini kali ke 2,buat dulu masa hari jadi yana,1kg.dapat lah 5 keping,siap ajak kekawan dia makan sekali,ita pakai kuali bakar ikan,beli kat idaman suri di langkawi...ita tak ada lah ikut bahan-bahannya tu...doh aje ikut senang dan mudah....dan murah..minyak pakai minyak masak aje... 

                                 



tahniah kak diana~ 15/12/13~




Pada hari sabtu kat flat ita ne ada buat macaqm-macam aktiviti,memasak,gubah hantaran ,dan macam-macam lagi,kak diana ne memang suka lah join kalu ada aktiviti mcm ne..mamanya malas nak turun,kak diana buat lukisan kolem( lukisan orang india yg biasa depan rumah tu)...menang no.1,kawan nya dapat saguhati,dapat lah set pingan2.berat hadiah tu..barang kaca.dan aqil dapat beg sekolah dan peralatan sekolah...alhamdulilah rezeki...

Khamis, 12 Disember 2013

cuti sultan selangor semalam~11/12/13

semalam cuti untuk yg berkerja di selangor aje ya.namanya aje cuti.tapi mcm-mcm nak buat,pepagi dah bangun memasak,semalam masak nasi lemak untuk serapan pagi,sambal ikan bilis goreng,dan telur dadar. untuk tengaharinya lah..buat masak lemak cili api pisang muda,sambal sotong,dan ikan parang goreng,itu aje....pukul 10..gi teribunal kat K.L(dalam bangunan The Mall tingkat 16) naik motor ya..bawa si  arryan aje...bersama hubby  untuk buat aduan pasal bngkel kereta kat senawang tu...ita mcm takut aje nak buat aduan,hubby kata cuba lah..tak dapat banyak dia bayar separuh pun ok,ita takut coz takut dia orang berdendam.hubby cakap negara Malaysia ,ada undang-undang.lepas buat aduan kena bayar RM5.aje..lepas tu dia org suruh kita poskan sendiri pakai POS AR,dalam RM5 juga.akan naik mahkahmah kat teribunal 13/1/2014,bersama orang bengkel tu sekali.lepas tu gi cari puzel untuk aqil dan arisya,banyak kedai cari tapi tak jumpa yang dia org nak.terus gi kat kelinik Mediviron bangsar dan sebelahnya pejabat pos,ita gi kelinik tak sihat dan hubby buat poskan surat.doktor cakap ita demam,ita ingat darah tinggi ke..coz kepala ,bahu dan tengkok sakit.dah 3 hari dah...siap suruh kak diana urut.bacaan  tekanan darah 120/84.dan doktor pun cek gula dalam badan lepas makan 5.6.doktor cakap ok..macam mana tak sakit..hari-hari kena hujan.sekarang ita merempit....kereta tak siap lagi..letih tunggu lah...

serupa tapi tak sama~Arisya & Arryan


ramai yg cakap si Arryan sama dengan muka kaknya Si Arisya,ada lah sikit-sikit..sekarang Arryan dah 10 bulan ++....sekarang banyak nak bertahtih (berjalan-jalan jatuh)..gigi 2 batang aje kat bawah..suka sangat memanjat,kerusi meja komputer,tong baju semua dia panjat...


ini pun serupa juga beli kat kawan opis murah sangat Rm50.untuk 2 beg,aqil warna biru si arisya warna merah..tapi aqil tak suka nak bawa dah besar kot malu...

Selasa, 10 Disember 2013

hadiah mak dah siap..seronoknya...





Asalamuaikum.....ini hadiah mak untuk hari jadi mak bulan satu nanti..awal betul dia org ne wat kerja...ita oder kat FB aje( Airis Wall Deco Full )
...memang terbaik lah..baru siap..belum pos lagi rasanya..ita suruh antar kat kg..tiap -tiap tahun sambut besday mak mesti lambat coz mak nya besday 01/01..tahun baru..banyak benda nak buat awal tahun dengan anak-anak nak sekolah...harap mak terkejut dapat pic yang besar ne...he..he..love u mak....

Isnin, 9 Disember 2013

dugaan 2-Ambil kereta 23/11/13

Pada pagi sabtu...ita dah bagun memasak,kerana pagi ne nak gi ambil kereta kat Senawang. cite sini.minta adik ita ida tolong jaga anak kejap ita masak lauk cendawan kukur masak lemak,sambal sotong,ikan goreng.paginya ita buat nasi lemak...ita gi naik motor aje lah dengan hubby,ita takut sebenarnya..ida siap suruh buat polis repot dulu lepas tu suruh polis ikut sampai bengkel.bila sampai senawang.hubby cakap kita gi kedai kereta tu dulu..kalu dia org buat hal..baru gi balai polis.masa sampai tu bos kedai tak ada cuma ada 2 orang aje perkerja nya ada..bila cakap nak ambil kereta muka perkerja dah berubah..hubby cakap dah bagi tahu bini bos semalam dan suruh bayar aje...lepas tu dia call...mana kita faham cakap tamil..kejapan datang 1 kereta kancil dan sebiji motor, dari 2orang dah jadi 5 orang,siap bertatu,bertindik..dah macam genster dah..cakap dengan hubby..ita dah takut...hubby cakap kita jangan marah bayar aje..ikut aje cakap mereka.so hubby bayar lah sebelum ne bayar Rm 200,tambah lagi RM 430.so jumlah semuanya RM 630.ambil kau..banyak tul kan..lepas tu suruh towing insuran kereta tarik kereta bawa ke k.l dengan bayaran RM 150(dapat rebet RM200) dan RM 25.duit tol..semuanya RM 175.ita rasa nak repot ke teribunal..tapi agak takut juga sebenarnya.takut bangsa dia orang cari kita kat rumah lah..apa pandangan kekawan bloger..bila gogel aje bengkel ne..banyak kes penipuan sebenarnya...kekonon nak ajar lah mereka ne..tapi berani-berani takut...sekarang kereta kat bengkel di K.L ne..tak buat lagi...tak tahu lah bila boleh siap...harap cite ita ne boleh jadi pengajaran kat yg lain juga...ita rasa cukup lah ita aje yg last terkena ok...