Followers

Khamis, 26 Mac 2015

CSR Kelantan ~19 -22/3/15~

                                bacaan doa dan ucapan oleh Datuk Ceo, sebelum bertolak ...dekat Lobi Office.
                                      ne tempat penginapan free Oleh Datuk Mustaffa.
                         CSR pada hari pertama di Manek Urai, sangat sedih dan kasihan melihat musibah di sini.....kadaan sangat menyedihkan ,dimana penduduk ada masih duduk kehmah kecil walaupun sudah 3 bulan..sangat-sangat kasihan.harap bantuan ada lagi lah untuk mereka.


                            bergambar di hadipan rumah dato pah..
 bergambar sebelum bertolak ke Dabong untuk CSR ke 2..majlis kesyukuran ..



                                menyediakan gulai kawah daging..panas ..tapi best....4 kawah kesemuanya..
                                    menhidangkan nasi dan lauk-lauk untuk orang kampung....
                              sebahagian anak-anak orang kampung di Dabong kelantan.


Selasa, 3 Mac 2015

selamat hari tua ..papa..03/03/15

Syukur……Alhamdullilah,
Selamat Hari Lahir untuk Abang Tersayang
Mohammad Sharrul Haizad.. .semoga Abang sentiasa dalam rahmatnya....moga dipermudahkan segalanya, diberikan kesihatan yang baik,dibukakan pintu rezeki seluas langit
Abang Adalah Anugerah Terindah Yang Sayang miliki,Kerana Bersama Abang ,Sayang Menemukan Banyak Kebahagian.bersama anak-anak..tq untuk semuanya...

Isnin, 2 Mac 2015

Hasil tangan yg x bebedung lauk pengantin... wif aida osman 01/03/15


masa gi kenduri rumah mak saudara belah suami ida di banting..suruh buat lauk pengantin...main-taram-taram aje..tangan tak berseni ne...ne lah hasilnya yang tak seberapa...ha..ha....








Jumaat, 27 Februari 2015

menanam uri Anak

'MARI BELAJAR Kita selalu terlupa benda2 macam ni.. kepada yang akan dapat anak sila baca dan faham. 
 SEMUA LELAKI MESTI TAHU ILMU INI!Antara tanggungjawab penting suami perlu tahu dan pelajari ialah menanam uri.MENANAM URI ANAK atau dikenali sebagai placenta, dan juga disebut tembuni.Uri jangan dibuang atau ditinggalkan di hospital.

 Uri adalah teman rapat/kembar bayi semasa didalam kandungan dan uri amat penting kepada bayi.Uri perlu ditanam dengan segera bagi mengelakkan uri busuk. Jangan disimpan uri hingga dua tiga hari baru dibasuh. Orang tua kata tidak elok. Kalau boleh, cepat-cepat basuh.Contohnya, kalau dapat uri pagi, petang dah tanam. Simpan di peti ais beku jika tak sempat basuh uri tersebut pada hari yang sama/segera. Uri perlu diuruskan dengan baik.Jangan mengikut kepercayaan karut-marut masyarakat Melayu yang diwarisi turun-temurun. Semoga, kita dapat menghindarkan diri daripada amalan khurafat ini, yang dibimbangi boleh menjejaskan akidah kita tanpa sedar. Cara menguruskan uri 



  • 1) Mulakan dengan baca Bismillahirahmannirrahim.
  •  2) Cuci bersih-bersih hilangkan darah-darah. Jangan guna sabun/shampoo. 
  • 3) Bilas dengan air bersih sambil berselawat dan doa yang baik-baik (Untuk pastikan uri tersebut bersih dan suci) 
  • 4) Cuci uri dengan garam. Lumurkan garam dan cuci bersih-bersih. 
  • 5) Cuci uri dengan asam jawa. Lumurkan asam jawa dan cuci bersih-bersih. (Untuk hilangkan bau hanyir darah)
  •  6) Perahkan 4 biji limau ke atas uri hingga naik bau limau dan untuk harumkan uri.
  •  7) Letakkan dalam plastik/bekas mudah reput seperti plastic tesco/kotak mudah reput, letak garam kasar dan asam keping. Ikat seperti sup bunjut.***Mengurangkan bau hanyir yang menarik perhatian binatang, yang mungkin akan menggali uri ini nanti
  •  8) Letak dalam kain putih dan ikat kemas-kemas seperti sup bunjut. 
  • 9) Gali tanah sedalam mungkin, agak-agak tidak dibau/dikesan dan dikorek anjing nanti atau binatang –binatang lain nanti 
  • 10) Baca Bismillahirahmannirrahim dan selawat semasa letakkan uri dalam dalam dan timbus. 
  • 11) Tanam ditempat yang bersih dan selamat. Contohnya perkarangan surau/masjid. 
  • 12) Letak batu sebagai tanda bagi memastikan tidak digali oleh anjing dan binatang2 lain.
  •  13) Jangan di letak lilin dan barangan sebagainya yang boleh mendatangkan syirik dan khurafat.Hukum menanam uri adalah HARUS.


 (JAKIM). Uri tersebut perlu dibasuh dan ditanam di dalam tanah supaya ia tidak dimakan oleh haiwan. Uri orang-orang Islam adalah suci dan dengan itu tidak boleh di bakar atau dijual. Mana-mana orang Islam yang melahirkan anak di hospital dikehendaki membawa balik uri-uri itu untuk di tanam di tempat masing-masing. Amalan menanam uri bayi dengan lada hitam, paku, pensil dan sebagainya adalah amalan khurafat semoga bermanfaat :)'

Rabu, 25 Februari 2015

ARRYAN DARWISY hemsem ~dah 2th 1 bulan...

arryan sekarang dah sangat petah bercakap..banyak yang ita faham apa yang dia cakap..kuat cubit dan buli kak dan abangnya aqil..mesti menagis si abang dan kak arisyanya di kerjanya..rumah abis di contengnya...bila tanya nama dia..arryan akan cakap iyan awisy...semoga arryan membesar menjadi anak yang soleh..amin..

Isnin, 23 Februari 2015

Making sambal Hitam oleh orang Melaka..ha..ha

sambal Hitam ne memang terkenal kot kat Pahang. sambal ikan bilis bersama belimbing buluh..yang best lah..asa masam-masam sikit rasanya.Ist time makan kawan opis tie bawa daripada kampung memang best dan sedap lah. tie buat jual...kekadang juga tapi susah lah nak jumpa.masa balik kampung ari tu banyak lak buah belimbing..so cakap dengan ida jom try buat...kita orng kutip ..buang atas bawahnya..lepas tu basuh dan tuskan..lepas tu hidupkan api kayu selang seli dengan garam biar airnya kuar dari buahnya..sampai jadi mcm asam keping..hitam..tapi tak lah kering sangat..rasa buah belimbing tu setengah kampit beras 10kg ingat dalam 4 ke 5kg juga tu..bila dah kering alai hai ciput aje dapat...lepas tu buat mcm resepi kat bawah ne..tapi ita tak guna bawang putih..pakai bawang besar aje GARAM DAN GULA TAK PAKAI GAK..COZ MASA DIREBUS TANPA AIR TU DAH BUBUH SIAP-SIAP GARAM.....banyak gak lah...hasilnya memang terbaikkkkkkkk lah..sedAPPPPPPPPPPPPPPP....
  Cara membuat sambal hitam belimbing 

  •  Bahan2: 
  •  Belimbing Buluh - dlm 500g 
  • Bawang merah kecil -7 biji 
  • Bawang putih - 5ulas 
  • Cili padi - 15 tangkai (or leh letak byk kalau suka pedas)
  •  Ikan bilis kopek -
  •  1 cawan Minyak utk menumis - 
  • 1 cawan Kicap lemak manis
  • sedikit Garam 
  • -ikut rasa Gula -ikut rasa 


 memula..... Belimbing buluh-dibersihkan dan direbus dalam periuk tanpa air hingga hampir kering dan bewarna hitam....gunakan api yang kecil dan kacau sekali sekala.Seelok nya gunakan periuk yang dah lama dan tak guna lagi sebab periuk tu nanti akan jadi hitam dan susah nak bersihkan. 
kita rebus sampai belimbing yg diletakkan sedikit garam sehingga bertukar warna kehitaman..belimbing akan benyek nanti.. buka api kecil ye..sederhana pun boleh...n serius rebus lama...aku rebus dlm3jam lebih. 


 1. Cili api,ikan bilis,bawang besar ditumbuk kasar. (kalau nak pakai blender pun boleh...tp blender kering kalau ada frood processor lg bagus.....) 

kemudian, tunbuk sekali belimbing buluh tersebut.. 

 2. Panaskan minyak 
 3. Masukkan bahan tumbuk.Kacau hingga separuh masak
 4. Masukan belimbing,kacau rata hingga masak. Masukan garam dan gula serta sedikit kicap Sesuaikan rasa.