Google+ Followers

Monday, July 14, 2014

menu berbuka puasa ~10 -13/7/14~

lama tak bercerita kat blog ne...saja nak pos gambau makan ne...bulan posa...



 ini menu hari jumaat 11/7/14- sup tulang,telur dadar,sambal ikin bilis petai,karipap roti kentang, ikan masin..cucur kodok..jiran bagi ,dan nasi beryani syed-hubby satu opis dapat daripada syednya bos...



 ini menu hari kahmis 10/7/14- ayam bakar,paru goreng brempah tepung,sayur cendawan campur,roti sardin celup telur,dan untuk arryan roti sapu jem stroberi goreng ,celup tepung juga,sambal sotong...tepung pelita-kawan izat bagi ,dan izat beli roti bum
 ini menu hari sabtu 12/7/14-penat cat rumah...ikan sepat masin,kerang bakar,sambal sotong,ayam goreng berempah,sayur campur,dan onde-onde..kueh tow- jiran bagi dan kuah asam..
ini menu ahad 13/7/14-ne cat dapur dan bilik air- masak sambai udang,ayam bakar,ikan sepat masak lemak nenas,buat popia sayur dan sosej,kekodok pisang,kuah kacang....telur bungkus...daging masak kicap ,dan hati masak kicap..jiran bagi...

Thursday, July 3, 2014

cara ajar anak-anak ita berpuasa....


 Selamat Menyambut Bulan Ramadan Al-Mubarak”...ita ingin memohon maaf atas segala kesilapap dan halalkan segalanya....





Sebenarnya....kanak-kanak  tak wajib puasa...so kita tak payah paksa diorang kalau diorang tak mahu puasa....yang boleh kita buat...utk mendidik dan memberi diorang pengalaman berpuasa....jer...dengan memberi galakan dan sokongan jer.....

Pada  tahun ne Aqil tahun ke 2 berpuasa ,tahun lepas Aqil 5th,puasa penuh..alhamdulilah Aqil sangat senang dan mudah di didik,bangga sangat dengan aqil,mungkin cikgu di tadika yang banyak mengajar kot,coz  aqil sangat disiplin,sampai sekarang ambil dari rumah pengasuh balik rumah ,aqil tak akan keluar bermain,dia cakap aqil tak  main lari-lari nanti penat dan dahaga,kan aqil puasa…
Sekarang nak ajar si Arisya (AKA nenek tua)….Arisya 4th ya….tak ada paksaan ,Arisya suka rela,dia seronok tengok kak dan abgnya bersahur…menu berbuka dan bersahur ikut selera dan permintaan anak-anak..kasihan tengok.....

 Hari pertama,
kejut aqil ,kak Diana dan arisya yang terlebih seronok...bersahur...
tapi..Alhamdulillah...dia tetap bangun...sebab mmg exited nak puasa...
dan...hari pertama.menunya nasi putih ,ayam goreng dan telur goreng tak pedas..si kakak  ayam masak goreng bercili……milo dan nestum…
dan arisya berjaya....walaupun...dah berapa kali minta berbuka. Pukul 5.30 ptg nak minum air….huhu
tapi mama berjaya pujuk

Hari kedua,
tak berjaya ..coz duduk rumah bebysiter,cucunya tak puasa…tanya arisya..arisya puasa tak..ica cakap ica tak puasa,ica dah minum air..dia kata kenapa ?denis tu boleh minum…jenuh juga nak terangkan….
Dan...

hari ke 3…cakap dengan suami..izat..abg tak payah lah kejut ica bersahur..dia kecil lagi…hubby cakap biarkan aje selagi dia nak buat…,ica buat lagi merengek nak minum pukul 6.30 petang..coz gi main lari-lari..mampu bodeknya bertahan sampai berbuka….

hari ke 4…lepas ambil dari.rumah pengasuh…terus balik..bila denis ajak main…arisya pun dah jadi macam aqil..tak nak main..nanti penat..ica kan puasa..ica boleh halau denis balik rumah..ganas tak..tu lah kawan dia main hari-hari…kelakar bila tengok teletak dan mulut ica belajar puasa…

hari ke 5..tak tahu lagi si arisya ne..

menjadi sejarah juga..dalam adik beradiknya arisya yang paling awal nak belajar puasa..kak Diana 6 tahun…Aqil 5th belajar..terus puasa penuh..bangga juga…dia Berjaya…arisya  4th..start belajar..tapi berapa hari dia bertahan..setakan ne..baru 1 hari tak puasa….ita tak harap apa-apa pun..di orang buat atas kemahuaan dia orang sendiri…ita selalu cakap ALLAH suruh kita berpuasa ,supaya kita rasa macam mana orang susah  rasa…tak cukup makanan kena tahan bertapa hebatnya orang susah tu hidup……






Moral of the story......
"Jangan exited sangat nak anak2 kecil berpuasa....coz....Allah SWT tak wajibkan diorang berpuasa ok…

Kalau nak didik anak berpuasa pun....ikut jer kemampuan budak....
dengan niat...nak bagi diorang rasa pengalaman org berpuasa....bukan suruh diorang tahan lapar/haus macam org dewasa...yg wajib buat camtu....

Yg paling utama...solat, if dah berjaya solat...sudah pasti leh berpuasa kan. plz Ingat formula ni...solat dulu baru puasa ok.

(ita copy mana entah)...betul juga lah tu ......sssssssssetuju sangat....




Wednesday, July 2, 2014

rumah dah jahanam....~.28-29/6/14~

ini rumah ita yang ,ita buat sewa kat kota damansara,semenjak beli hanya 1 kali aje tengok rumah ne,masa nak sewakan kat orang,ne baru ita tengok keadaan rumah ne..jahanam....wairing semua jahanam..semua penyewa sebelum ini tukar pada lampu berjuntai tu...lepas tu siling macam bocor ....mozek pun pecah..sekarang budak kolej nak duduk..harap tak ada masalah lg...








Friday, June 27, 2014

happy Birthday ~27/6/14~ 13th

Happy Birthday kak diana ..27/6/14.selamat hari lahir yang ke 13 tahun…..
cepatnye masa berlalu.. .Moga kak Diana sentiasa menjadik anak yang solehah~
pandai jaga diri.. tak kira walau di mana Diana berada.
semoga kak Diana sentiasa berjaya dunia dan akhirat.
mama dan papa sentiasa mendoakan yang terbaik buat kak Diana dan adik-adik.
mama……..sayanggggg Diana.....

















Friday, June 20, 2014

i -city Shah Alam~14/6/14

masa ne mak datang bersama paksu dan tunangnya...tunang paksu nak gi sini..bawa lah..bawa mak sekali..pak su jalan dengan tunagnya  lah...bagi Arryan ne Ist, takut dia tengok patung-patung ...nak bergambar takut ....
















Wednesday, June 11, 2014

DIY~buat Bunga untuk cekak rambut anak~10/6/14~


Asalamuikum....lama tak jengah sini..saja aje baru nak beminat buat bunga,tak reti mana pun..saja suka-suka..buat craft....




Monday, June 2, 2014

Beg dan Free drypers ...

Asalamuaikum.....best..barang Free..tq hana tolong daftarkan jadi ahli Drypers..begnya comel sangat walaupun Arryan lelaki...pakai kan aje...dia suka..si Arisya jelos juga..tapi dianya ada juga belikan beg Ladybud Tupperware..Bila keluar jejalan masing- masing bawa lah beg nya..