Followers

Khamis, 28 Ogos 2014

kenduri kesyukuran & Aqiqah Nur balqis Arisya ~24/8/14~

kenduri di buat mak dapat pergi menunaikan haji.syukur kehadrat ilahi,mak menjadi tetamu Allah....dan buat sekali aqiqah Arisya,1 ekor kambing,kawan along ita 1 sekor Rm 550.tetapi along kena sembelihlah....syukur semuanya berjalan dengan mudah,sembelih,sampai melapah hingga memasak... menu kendurinya kambing masak kari campur ubi kentang,ikan keli goreng bercili,ayam goreng masak pelembang,labu masak lemak putih,ikan masin,sambal belacan,ulam-ulaman.serta kuih muih...kuih karipap,talam ,kuih bakar berempah ,kek gulung dan buah tembikai... dan air sirap...itu aje lah... untuk door gift bagi surah yasin,duit raya Rm2.oo,1 cupcake,2 sumi.1 lolipop dan 1 biskut..itu aje lah.. gambar semua lupa nak ambil......bezy lah..letih rasanya IKHLAS DARI KAMI: Halimah (Zainah) Sekeluarga: Doakan Adik NUR BALQIS ARISYA , semoga menjadi anak yang Solehah..Amin… Terima kasih

Rabu, 27 Ogos 2014

26 0gos-selamat hari tua ita...

26 ogos - Terima kasih di atas ucapan serta doa2 daripada rakan2 dan keluarga sempena ulangtahun kelahiran saya..tiada yg lebih bernilai daripada doa2 yg telah kamu semua berikan..terima kasih banyak di atas hadiah berharga itu..semoga Allah memperkenankn doa kalian..dan semoga Allah merahmati hidup kita semua..aamiin..

Sabtu, 9 Ogos 2014

happy birthday~ Aqil Darwisy-6 th~

Happy Birthday Aqil Darwisy ..0708/14.selamat hari lahir yang ke 6 tahun….. cepatnye masa berlalu.. .Moga Abg Aqil Darwisy sentiasa menjadik anak yang soleh pandai jaga diri.. tak kira walau di mana Aqil Darwisy berada. semoga Aqil Darwisy sentiasa berjaya di dunia dan akhirat. mama dan papa sentiasa mendoakan yang terbaik buat Abg Aqil Darwisy dan adik-adik. mama……..sayanggggg aqil darwisy.

Isnin, 4 Ogos 2014

alkisah anak-anak....

yang lelaki ne aqil 6th,tadika lagi setakat ne puasa penuh....solat terawih 1 kali aje pergi...dia buat 22..balik letih sangat rupanya...rupanya dia cakap kat surau ..kena solat kat luar..panas..kalu dalam ada ekon...sian kan aqil...aqil anak ita yang senang dan mudah dalam semua hal..kalu minta tolong..aqil paling banyak membantu...tahun lepas 1st time puasa..alhamdulilah aqil puasa penuh dengan jayanya....












pic raya di melaka dan PD..2014

selamat hari raya dan maaf zahir dan batin...tahun turn balik melaka dulu,tema tahun ne kelabu.pic oleh idanya cemera.tahun ne tahun 1,kita orang buat open house bertemakan BBQ,ayam,daging lembu,kambing dan sosej,nasi impit kuah kacang,rendang daging,nasi lemak biasa,mee goreng basah daging,mee hoon goreng singapura,cupcake coklat dan red velvet,dan dadih,buah tembikai,air suqite oren dan air gas..dan pecal jawa dari bantingnya...syukur ramai rakan dan saudara datang...cukup...mula-mula risau gak..tapi alhamdulilah cukup..sampai kul satu lebih baru selesai..tahun seterusnya boleh lah buat..kalu ada rezeki...

















Isnin, 14 Julai 2014

menu berbuka puasa ~10 -13/7/14~

lama tak bercerita kat blog ne...saja nak pos gambau makan ne...bulan posa...



 ini menu hari jumaat 11/7/14- sup tulang,telur dadar,sambal ikin bilis petai,karipap roti kentang, ikan masin..cucur kodok..jiran bagi ,dan nasi beryani syed-hubby satu opis dapat daripada syednya bos...



 ini menu hari kahmis 10/7/14- ayam bakar,paru goreng brempah tepung,sayur cendawan campur,roti sardin celup telur,dan untuk arryan roti sapu jem stroberi goreng ,celup tepung juga,sambal sotong...tepung pelita-kawan izat bagi ,dan izat beli roti bum
 ini menu hari sabtu 12/7/14-penat cat rumah...ikan sepat masin,kerang bakar,sambal sotong,ayam goreng berempah,sayur campur,dan onde-onde..kueh tow- jiran bagi dan kuah asam..
ini menu ahad 13/7/14-ne cat dapur dan bilik air- masak sambai udang,ayam bakar,ikan sepat masak lemak nenas,buat popia sayur dan sosej,kekodok pisang,kuah kacang....telur bungkus...daging masak kicap ,dan hati masak kicap..jiran bagi...

Khamis, 3 Julai 2014

cara ajar anak-anak ita berpuasa....


 Selamat Menyambut Bulan Ramadan Al-Mubarak”...ita ingin memohon maaf atas segala kesilapap dan halalkan segalanya....





Sebenarnya....kanak-kanak  tak wajib puasa...so kita tak payah paksa diorang kalau diorang tak mahu puasa....yang boleh kita buat...utk mendidik dan memberi diorang pengalaman berpuasa....jer...dengan memberi galakan dan sokongan jer.....

Pada  tahun ne Aqil tahun ke 2 berpuasa ,tahun lepas Aqil 5th,puasa penuh..alhamdulilah Aqil sangat senang dan mudah di didik,bangga sangat dengan aqil,mungkin cikgu di tadika yang banyak mengajar kot,coz  aqil sangat disiplin,sampai sekarang ambil dari rumah pengasuh balik rumah ,aqil tak akan keluar bermain,dia cakap aqil tak  main lari-lari nanti penat dan dahaga,kan aqil puasa…
Sekarang nak ajar si Arisya (AKA nenek tua)….Arisya 4th ya….tak ada paksaan ,Arisya suka rela,dia seronok tengok kak dan abgnya bersahur…menu berbuka dan bersahur ikut selera dan permintaan anak-anak..kasihan tengok.....

 Hari pertama,
kejut aqil ,kak Diana dan arisya yang terlebih seronok...bersahur...
tapi..Alhamdulillah...dia tetap bangun...sebab mmg exited nak puasa...
dan...hari pertama.menunya nasi putih ,ayam goreng dan telur goreng tak pedas..si kakak  ayam masak goreng bercili……milo dan nestum…
dan arisya berjaya....walaupun...dah berapa kali minta berbuka. Pukul 5.30 ptg nak minum air….huhu
tapi mama berjaya pujuk

Hari kedua,
tak berjaya ..coz duduk rumah bebysiter,cucunya tak puasa…tanya arisya..arisya puasa tak..ica cakap ica tak puasa,ica dah minum air..dia kata kenapa ?denis tu boleh minum…jenuh juga nak terangkan….
Dan...

hari ke 3…cakap dengan suami..izat..abg tak payah lah kejut ica bersahur..dia kecil lagi…hubby cakap biarkan aje selagi dia nak buat…,ica buat lagi merengek nak minum pukul 6.30 petang..coz gi main lari-lari..mampu bodeknya bertahan sampai berbuka….

hari ke 4…lepas ambil dari.rumah pengasuh…terus balik..bila denis ajak main…arisya pun dah jadi macam aqil..tak nak main..nanti penat..ica kan puasa..ica boleh halau denis balik rumah..ganas tak..tu lah kawan dia main hari-hari…kelakar bila tengok teletak dan mulut ica belajar puasa…

hari ke 5..tak tahu lagi si arisya ne..

menjadi sejarah juga..dalam adik beradiknya arisya yang paling awal nak belajar puasa..kak Diana 6 tahun…Aqil 5th belajar..terus puasa penuh..bangga juga…dia Berjaya…arisya  4th..start belajar..tapi berapa hari dia bertahan..setakan ne..baru 1 hari tak puasa….ita tak harap apa-apa pun..di orang buat atas kemahuaan dia orang sendiri…ita selalu cakap ALLAH suruh kita berpuasa ,supaya kita rasa macam mana orang susah  rasa…tak cukup makanan kena tahan bertapa hebatnya orang susah tu hidup……






Moral of the story......
"Jangan exited sangat nak anak2 kecil berpuasa....coz....Allah SWT tak wajibkan diorang berpuasa ok…

Kalau nak didik anak berpuasa pun....ikut jer kemampuan budak....
dengan niat...nak bagi diorang rasa pengalaman org berpuasa....bukan suruh diorang tahan lapar/haus macam org dewasa...yg wajib buat camtu....

Yg paling utama...solat, if dah berjaya solat...sudah pasti leh berpuasa kan. plz Ingat formula ni...solat dulu baru puasa ok.

(ita copy mana entah)...betul juga lah tu ......sssssssssetuju sangat....