Followers

Selasa, 31 Januari 2012

menu mencekik 3-harinya~

ini menu hari ne 31/1/12...tomyam ayam(pakai peketnya pes aje)...telur dadar dan  sayur bayam goreng(abiskan stok dalam peti aisnya)...
                                               tomyam ayam
                                              telur dadar
                                                bayam goreng
                                            ini aje masak hari ini...





ini menu hari ahad 29/1/11 pucuk ubi masak lemak cili api,sambal sotong kurita,buat nugget ayam berkentang(mcm bergedil gak lah),ikan kembung goreng dan telur dadar..lebih sikit masak...hubby balik memancing kat PD...

                                                  pucuk ubi masak lemak cili api...
                                              sambal sotong
                                           nugget ayam berkentang..
                                            ini aje masak lebih sikit lah..he..he...hari minggu



ini menu hari jumaat kot...lupa dah....masak bayam goreng,ayam goreng halia,sambal sotong..

                                              bayam goreng
                                            ayam goreng halia
                                             sambal sotong
         ini aje masak....ada ikan goreng 4 ekor....hancur sikit..melekat kat kuali..minyak tak berapa panas kot

Jumaat, 27 Januari 2012

~aqil~

lama tak cite pasal aqik gendut ne..2 hari ne sakit perut cirit-birit,tak makan ..tak nak minum susu,cuma air masak aje..coklat pun makan sikit sangat....kasihan kat anak mama ne...duduk termenung aje...tengok kartun.. aqil tetap anak mama yg baik,penyayang kat adiknya..walaupun adik selalu buli abang yang hati ada taman bunga setaman ne...aqil ne susah makan ubat..arisya suka makan ubat...






Khamis, 26 Januari 2012

happy anniversary ITA & IZAD~26/1/12~














Rabu, 25 Januari 2012

mandi air terjun kolam Asahan 22/1/12

pada hari ahad ajak family bakar ayam kat air terjun kolam asahan ..dekat juga dengan rumah ita..semua ada kecuali along..kak ipar ada call..cakap nak gi mana..ita cakap tak ada gi mana-mana?..kak ipar cakap anis(anak saudara )..bosan balik kg nenek ..duk aje kat rumah...ita ckp terpulang lah nak balik ke tidak?....(dalam hati bercakap juga kenapa perlu ada sebab untuk menjenguk mak di kg)..bagi ita bila ada duit balik aje..kalu boleh tiap-tiap bulan nak balik kg.....so kita org pergi lah..ckp kat adik lelaki ajak husna...sekali(makwa adik)...seronok..air sejuk sanggat...

23-24/1/12-isnin dan selasa (rumah mak mertua)..tak ada cite..pergi melawat mak di hospital aje....


                                          tukang hidupkan api..punya lah susah..cepat lah..laparrrrrrrrr.....
                                          wajah-wajah tukang bakar...he..he..ita tukang makan aje...



                                               paksu dengan husna





cite sabtu 21/1/12

Pagi....ida bawa aqil cari mak kat kebun(kena lalu kawasan Perkuburan).... lepas tu cakap ada org meninggal....rupa -rupanya arwah izwan pilus(artis)..terkejut kita org...(al-fatihah ...ya)...orang kampung ita

Tengahari....hubby tak ada keja ...duduk di kampung ita......so tanya mak mak tampal simen kat luar rumah..kt dapur(org buat simen sikit jadi pecah-pecah)...pergi cari pasir kat sungai....dan beli simen...so buat lah...arisya pijak,kesan tapak kaki...buat balik..kasihan lah papa...



ini masa makan mee bandung...dulu pergi kedai ne sedap..kali ne pergi pedas sangat mee bandung dan agak berminyak..lepas tu isi pun sikit..tukang masak lain kot...waktu ne petng....di sebabkan hujan..nampak mcm malam dah....



Petang......sabtu juga gi ke tangkak makan mee bandung,dan jejalan kat pasar malam tangkak dan beli baju angry bird untuk semua.aqil suka sangat.....
                                          ini bajunya...saiz  S org besarnya...labuh..budak kecilnya baju tak muat....

besday mak tertunda.....20/1/12

sebenarnya besday mak ita tahun baru....1/1/47..alhamdulilah....mak masih sihat.dah berumur 65 tahun... ita .tak berkesempatan balik kg ..coz masa time krismas dah balik..tapi dah wish kat mak awal-awal dah.... .....bagi mak coklat .(.tq ayu..kak ita suka...ayu siap bagi gift lebih coklat.). dan bagi mak cerek elektrik...asyik pakai cerek gas aje..coklat dan kek cair.masa balik kg tu singgah PD,tengok mak mertua..lama sangat tu yg cair...alhamdulilah terima kasih kat semua yg mendoakan mak mertua,ita tengok ada kurang sikit ..sekarang kena guna mesin dialisis..untuk cuci buah pingang....





                                            cucu-cucu dah sebok nak coklat dekat nenek...


                                            nenek suapkan kek coklat yg dah cair..

                                          ini aje bagi kat mak...tak tahu tahun depan nak bagi apa lah...
       harap mak sihat dan bahagia sentiasa,kami semua sayangggggggggggg...kat mak....

Khamis, 19 Januari 2012

kesah sedih semalam .......

semalam balik dari keja.....hubby cakap adik ipar tasha call,doktor cakap buah pinggang mak dah rosak teruk,lepas tu dokor kata bawa bersabar,lepas tu bagi tahu keluarga terdekat...doktor tebuk juga ..masukan kan air juga....masa time nak makan malam..mak mertua call ita sambil menaggis-menaggis minta maaf kan ita,suruh jaga anak-anak,jaga hubby..ita pun menaggis juga lah..kenapa mak nak minta maaf..ita cakap anak yg patut minta maaf..mak tak salah apa-apa....ita cakap mak jangan fikir yang bukan-bukan ,ingat kat ALLAH...banyak-banyak beristifar...dan ita cakap ita tak suka dengar mak  cakap mcm ne.....nak mak sembuh...ita pun tak tahu nak cakap apa dah....air mata dah mengalir.....lepas tu mak cakap kat hubby pulak,lepas tu cakap dengan ita pulak suruh jaga adik ipar(tasya) ita cakap insyallah ......sedih lagi ne....tak tahu nak fikir mcm ne...banyak kali call ..nak cakap dengan cucunya,aqil,arisya dan kak diana.....lepas tu hubby menanggis lama sanggatttt...ita cakap tawakal dan bersabar...mak mungkin risau sanggat...dan fikir pasal mati.....ita pun risau juga sebenarnya...sekarang duduk kat icu lagi semalam guna air tak jalan air masuk..tapi tak keluar...so semalam mengunakan misin delisis...dalam icu tak boleh jaga ..... tapi adik tunggu kat luar...mak macam dah tak ingat sangat lagi....suruh hubby call selalu adik ipar ..tanya perkembanganya.....

Selasa, 17 Januari 2012

mak mertua masuk ICU

pada hari ahad,mak mertua ada tel hubby cakap ,mak tak boleh jalan,coz kaki bengkak,mak mertua memang duduk aje dalam bilik,selalu baring,mak mertua  semakit kurus seinggat ita berat mak tak sampai 40kg...semakin lesu,jalan pun terhuyung- hayang..ada kencing manis dan masalah buah pinggang,dan ada sakit tv,ada masalah jantung...mak muda lagi baru 48tahun.... adik ipar call ambulan bawa mak kat hospital PD...memang agak biasa bila mak masuk icu coz,kena cuci buah pinggang pakai air(.Dialisis peritoneal )..tapi mak tak nak buat lagi dah sekarang.....  mak cakap sakit sanggat......kasihan kat mak kekadang tu mengigil-mengigil  menahan sakit...ita pun tak tahu lah nak buat mcm mana lagi lah...hubby balik kg pada pukul 2 pagi.....risau keadaan mak.... ita tengok mak ...macam dah tak nak hidup aje..semua dia tak mahu buat....kita org dah abis daya dah.....dah puas pujuk,nasihat.... tak jalan jugak...ada cara lain lagi .. ke? minta pandangan kekawan....kalu belah family ita senang cite..sakit mesti nak lekas-lekas gi hospital nak baik cepat ...ne terbalik pulak..mati akal dah ne...di sini ada info yg ita copy....ita pun tengok geri ya......

Diabetes dan Kerosakan Buah Pinggang
oleh Dato’ Dr Zaki Morad bin Mohd Zaher
Darah anda dibersihkan oleh buah pinggang anda. Bahan-bahan sisa buangan dan cecair akan ditapis keluar, membentuk urin, yang akan disalur keluar melalui pundi kencing. Sekiranya buah pinggang anda rosak, fungsi penting ini tidak dapat dilakukan dan ianya akan mengakibatkan anda menjadi lesu atau kadang-kala membawa maut.


Apabila anda mula mendapat diabetes, buah pinggang anda mungkin akan membesar dan mula mengeluarkan bahan-bahan sisa buangan dengan cepatnya dari badan. Ini berlaku kerana terdapat banyak glukosa yang memasuki buah pinggang dan menyebabkan banyaknya air dikeluarkan dan seterusnya mengakibatkan tekanan di dalam buah pinggang anda meningkat.

Ini boleh menyebabkan membran dan struktur buah pinggang menjadi tebal dan selepas satu jangka masa, buah pinggang anda akan tidak boleh menapis darah sebanyak seperti dahulu. Apabila buah pinggang anda mula kehilangan keupayaan untuk menapis, cecair dan bahan sisa buangan akan mula berkumpul dalam darah dan meningkat ke tahap yang membahayakan.

Masalah Tidak Disedari

Ramai di antara mereka yang mempunyai penyakit buah pinggang tidak sedar bahawa mereka mempunyai masalah sehingga fungsi buah pinggang mereka menurun kepada kurang 25% daripada kapasiti normal. Pada tahap akhir penyakit, fungsi buah pinggang adalah kurang daripada 10% daripada kapasiti normal. Pada ketika itu, buah pinggang anda tidak lagi boleh mengekalkan hayat dan anda terpaksa menjalani rawatan dialisis ataupun pemindahan buah pinggang untuk terus hidup.

Secara amnya, lebih kurang 30-40% pesakit diabetes yang mempunyai penyakit buah pinggang disebabkan diabetes (nefropati diabetes) akhirnya akan mengalami kegagalan buah pinggang. Kebiasaannya ia mengambil masa selama 10 hingga 20 tahun dari masa penyakit diabetes bermula.

Tetapi, jangkamasa untuk buah pinggang anda gagal dari berfungsi boleh dikatakan akan menjadi singkat jika anda terlambat membuat pengesahan bahawa anda ada menghidapi penyakit diabetes. Oleh itu, adalah penting untuk anda melakukan pemeriksaan secara kerap untuk mengesan penyakit diabetes seawal yang boleh dan ambil langkah-langkah pencegahan yang sebaik-baiknya.

Dialisis Buah Pinggang

Diabetes mellitus, terutama jika disertakan dengan tekanan darah tinggi dan juga menghisap rokok, adalah sebab utama berlakunya penyakit buah pinggang (nefropati diabetes) di kebanyakan negara. Di Malaysia sebanyak 51% kes-kes baru yang diterima untuk dialisis pada tahun 2004 adalah di kalangan pesakit diabetes.

Dialisis adalah satu rawatan perubatan untuk mengeluarkan bahan sisa buangan badan secara terus dari darah bagi mereka yang mengalamai kegagalan fungsi buah pinggang. Dialisis akan akan hanya dapat menggantikan sebahagian daripada fungsi buah pinggang yang tidak lagi berfungsi. Terdapat 2 jenis dialisis iaitu hemodialisis dan dialisis peritoneal.

Hemodialisis adalah sejenis dialisis yang menggunakan satu mesin buah pinggang tiruan (mesin dialisis) untuk membuangkan cecair dan bahan sisa buangan dari aliran darah.

Dialisis peritoneal pula berasaskan satu tiub yang dimasukkan ke dalam rongga badan yang juga terletaknya perut, hati dan usus-usus, yang dipanggil kaviti peritoneal. Cecair dalam kuantiti yang banyak akan dialirkan ke dalam kaviti ini dan ia akan mengeluarkan sisa buangan melalui cecair yang mengalir balik ke luar daripada kaviti. Dialisis peritoneal selalunya di lakukan di rumah pada setiap hari.

Oleh kerana rawatan dialisis diperlukan secara kerap, maka ia biasanya akan menjadi beban kewangan kepada kebanyakan mereka yang memerlukannya. Kos untuk setiap sesi hemodialisis di klinik atau hospital swasta adalah dalam lingkungan RM100 ke RM300. Oleh kerana pesakit diabetes mungkin memerlukan 3 sesi seminggu, maka ia boleh menyebabkan anda berbelanja sehingga RM600 seminggu!

Anda sememangnya tidak patut menanggung beban yang seberat ini. Walaupun anda mempunyai diabetes, anda boleh mengelak atau melewatkan berlakunya kegagalan buah pinggang dengan berusaha untuk menjaga diri anda dan penyakit diabetes anda dengan baik.

Penjagaan Diabetes Yang Baik

Anda boleh mengelakkan penyakit buah pinggang yang disebabkan diabetes dengan :

* Mengawal tahap glukosa darah

Anda harus pastikan sebaik mungkin tahap glukosa darah anda berada di tahap yang disyorkan iaitu antara 3.8 hingga 6.1 mmol/L semasa berpuasa dan tidak lebih dari 7.8 mmol/L selepas makan. Banyak kajian telah menunjukkan bahawa kawalan glukosa darah yang baik dapat menurunkan risiko untuk mendapat penyakit buah pinggang disebabkan diabetes ataupun sekurang-kurangnya mengelakkannya daripada menjadi lebih teruk.

Oleh itu, adalah amat baik jika anda mula berusaha untuk memakan secara sederhana dan teratur, mengawal pengambilan karbohidrat, melakukan aktiviti fizikal dengan kerap dan mengurangkan berat badan yang berlebihan. Penjagan diabetes yang baik juga termasuklah mengambil ubat-ubatan mengikut peraturan (sekiranya dipreskripsi oleh doktor), memantau tahap glukosa darah setiap hari di rumah dan kerap berjumpa dengan doktor anda.

* Mengawal tekanan darah anda

Adalah disarankan bahawa pesakit-pesakit diabetes mestilah sentiasa mengekal tekanan darah mereka di bawah tahap 130 mmHg sistolik (bahagian atas) dan rendah daripada 80 mmHg diastolik (bahagian bawah). Ini mungkin agak sukar untuk dicapai dan anda mungkin memerlukan lebih daripada satu ubat tekanan darah.

Adalah penting untuk tekanan darah anda dikawal secara ketatnya. Tekanan darah pada paras yang tinggi boleh mempercepatkan terjadinya penyakit buah pinggang diabetes anda dan (jika ianya telah wujud) akan mengakibatkannya menjadi lebih teruk.

* Pengesanan awal untuk penyakit buah pinggang disebabkan diabetes

Sekiranya anda sudah mempunyai penyakit buah pinggang, protein darah mungkin akan tertumpah ke dalam urin. Kehadiran protein dalam kuantiti yang banyak dalam urin (satu petanda lewat nefropati diabetes) boleh dikesan dengan satu ujian ringkas dengan mencelup stik pengesan ke dalam urin.

Tetapi pengesanan untuk protein yang sedikit di dalam urin (mikroalbumin) - satu petanda awal kerosakan buah pinggang disebabkan diabetes - memerlukan ujian yang khas. Kehadiran mikroalbumin atau protein dalam urin menunjukkan buah pinggang anda telah rosak. Ini akan memberi amaran kepada doktor anda untuk mengambil tindakan yang sewajarnya untuk mengelakkan penyakit buah pinggang anda daripada menjadi lebih teruk.

* Mengambil ubat-ubatan anda mengikut peraturan

Tambahan kepada pengambilan ubat untuk mengawal diabetes (dan mungkin juga untuk tahap lipid anda), anda juga perlu mengambil ubat anti-hipertensi untuk mengekalkan tekanan darah anda di bawah tahap 130/80 mmHg.

Ubat-ubat daripada kumpulan Perencat Enzim Penukar Angiotensin (ACEI) ataupun Penghalang Reseptor Angiotensin (ARB) bukan sahaja dapat merendahkan tekanan darah anda, tetapi juga dapat melindungi buah pinggang anda dengan merendahkan tekanan dalam glomeruli. Oleh demikian, ia akan membantu mengurangkan risiko kematian disebabkan nefropati diabetes dan juga dapat mengurangkan keperluan untuk dialisis ataupun pemindahan buah pinggang.

* Berhenti merokok

Merokok adalah membahayakan untuk apa jua keadaan sekalipun. Merokok akan mempercepatkan proses pembentukan penyakit buah pinggang dan oleh sebab itu adalah lebih baik jika anda tidak merokok.

Mencegah Lebih Baik Daripada Merawat

Kehidupan boleh menjadi sukar apabila buah pinggang anda telah rosak. Diabetes bukan sahaja mengancam buah pinggang anda, tetapi juga organ-organ lain seperti jantung dan mata anda.

Berita baiknya ialah, anda boleh mengelakkannya atau melewatkan komplikasi-komplikasi diabetes ini daripada berlaku. Maka, ambillah langkah pertama hari ini jua untuk melindungi buah pinggang anda dengan mengamalkan pengurusan diabetes yang baik. Anda berkuasa untuk mengelakkan penyakit buah pinggang yang disebabkan diabetes anda dan sebaliknya dapat menikmati kehidupan dengan sepenuhnya, walaupun anda menghidapi diabetes.
Sumber : http://info-kesihatan-anda.blogspot.com

Share this topic on Facebook

Isnin, 16 Januari 2012

malam sabtu-lepak kat kedai buger ida pulak...

hari sabtu 14/1/12 seharian berjalan saja...pagi dengan kahtam rumah ustazah,petang gi mandi kat ulu yam,lepas tu gi NSK selayang,malam pukul 8.40 malam gi lepak kat kedai buger ida pulak..makan buger free,ida kata nak pinjam keta ita angkat mesin basuh..tak jadi pulak...tapi kena gi juga coz masa petang tu..ida bawa aqil balik ke damansara..so kena gak gi ambil aqil balik...buatkan nasi goreng,ayam masak kicap,dan kerang rebus cicah air asam....buat ida dan izat makan...





ulu yam pulak...

habis majlis khatam Al-quran kak diana,dalam pukul 11,papa gi tengok kekawan bank islam lawan futsall,ita tak ikut,lepas tu ida datang rumah nak ikut gi NSK selayang nak beli sayur,ita ckp jom bawa bebudak gi ulu yam...dalam pukul 3 lebih..pergi lah..ita tak mandi..tapi sejuk airnya...sampai arisya mengigil2..siap minta tolong..sejuk-sejuk..arisya cakap....lepas tu baru gi NSK....beli barang basah...










khatam Al-Quran kak diana ~14/1/12~

Pada hari sabtu 14/1/12 di adakan majlis khatam Al-Quran di rumah tok gurunya rumah ustazah..sebenarnya yana dah lama abis bulan 6 tahun lepas..tapi kena tunggu kekawan nya yg lain ..baru buat majlis beramai-ramai..alhamdulilah bacaran dan tajuid...tok iman yang tengokkan...alhamdulilah semua baca dengan betul.....ita kena bawa nasi putih, cawan dan piring aje( yg ini saja ita buat samosa,kueh ketayak kelapa berinti durian)..semua ustazah yg bagi-bagikan..makanan punya lah banyak..kira tak payah masak dah lah...tak tahu nak bagi ustazah apa...bagi duit aje lah...tanda terima kasih...sekarang kak diana mengaji lagi...suruh aje mengaji....





                                                   ini pic tok imamnya...keja kat majlis agama islam..



                                            pic bersama kawan-kawan yg khatam ada 8 org bersama ustazah
                                             bunga telur ada 6,ita tak bawa pun...
                                             arisya mula -mula pakai tudung
                                                 ini dah tak mahu pakai...