cinta hati mama

cinta hati mama

Jumaat, 2 Disember 2011

sago gula melaka dan serawa durian...

pada hari rabu 7/11/11,hubby mintak buatkan sago gula melaka nak bawa kat tempat keja hubby,pernah bagi sekali kat tempat keja,licin,dan ini permintaan oang mengandung kat tempat keja,harus lah kan ..kena buat kang kempunan pulak...ita pun bawa sikit untuk opis ita,dengan serawa durian....sago ne kat opis ne semua suka,buat ita tak da lah sedap sanggat..tapi kekawan opis selalu suruh buat...buat aje lah..seronok bagi kekawan makan...
sago gula melaka
  • bahan-bahan nya
  • 2pack sago(dalam pack rm1.00)~di rendam terlebih dulu...dalam 15 minit~
  •  1 kg santan(di masak dengan sedikit garam dam 5 helai daun pandan,kacau selalu bagi mendidih lepas    tu tutup)
  •  1pack (rm1.00)gula merah+gula pasir (dimasak bersama air , daun pandan~ biar pekat-lepas tu tapis)
  • sago tu dimasak dengan air yg banyak,biar sago masak  sampai jadi warna jernih,lepas tu boleh lah angkat dan masukan dalam bekas.
  • (bila nak makan ambil sago,bubuh santan dan gula melaka ikut suka nak manis atau kurang manis..lagi sedap bila sejuk..masukkan dalam peti ais)...


serawa durian(ne Ist buat tanya kawan ada suruh bubuh santan tapi ita tak pakai pun)...

  • Bahan-Bahannya:
  • durian
  • gula Melaka+gula pasir
  • sedikit garam
  • (semua masukan dalam periuk campur 2 cawan air biar jadi pekat dan angkat)...siap

9 ulasan:

Fara berkata...

Abuk2 sagu tu pun lebih kurang sago gula melaka eh kak?

anitadiana berkata...

entak lah fara kak ita tak tahu mcm ne...sago kak ita ne..kak ita asingkan semua ..bila nak makan kena bubuh santan dan gula melaka tu..ikut selera masing-masing..nak manis atau kurang manis...abuk2 tu mcm ne pulak...

NURULHANIF berkata...

sedapnya serawa durian..:)

PUANSTOBERI berkata...

Cam bes je sago gula melaka, tp sy tak berapa sker lak.. huhu

anitadiana berkata...

reen kak ita pun..tapi opis ne bila adajamuan aje ?kerap suruh kak ita buat...di org suka...

Aida78 berkata...

mklg ini sagu yg beli kat kg ari 2 ke...knp nampak banyak ke ko tambah lagi...

Eye_nee berkata...

akk tak dapat bayangkan Sago gula melaka ni mcmmana...punyalah akk ni dungu kalau bab2 masak2 ni ita oiiii...ada jual ker kat pasar mlm...

anitadiana berkata...

tak ada jual kat pasar malam,tak pernah jumpa pulak kat K.l ne....biasa ita jumpa kat hotel-hotel dan restoren..tu yg buat tu...tengok dan balik buat..dah lama dah buat ne..boleh lah ..murah dan sedap..

anitadiana berkata...

makcik beli 2rm ari tu izat gi nyalas beli dengan gula melaka 2ketul..semua 4rm..2rn tu penuh periuk nasi rumah ita tu....banyak kalu nak buat pakai 1 cukup kot..ne bawa opis dan bagi kat bank islam..kawan izat kat bank tu mengandung tu yg aku buat tu...