cinta hati mama

cinta hati mama

Selasa, 28 Februari 2012


Anak Buang Ibu Bapa

Setelah hampir 20 tahun saya bekerja di bidang perubatan, saya didedahkan dengan pelbagai pengalaman yang mengembirakan dan juga yang sangat menyedihkan hati.
Seperkara yang menyedihkan saya ialah apabila menyaksikan semakin ramai ibu-bapa yang dibuang oleh anak-anak mereka sendiri samada di hospital, rumah orang-orang tua dan ada juga yang dibuang ke masjid atau ke surau.
Kalau dulu, perkara seumpama ini banyak berlaku di kalangan masyarakat Cina terutamanya di kalangan mereka yang berada tetapi kini ianya telah menular kepada masyarakat Melayu yang beragama Islam.
Semakin kerap kedengaran berita anak-anak yang sibuk dengan kerjaya mereka menghantar ibubapanya ke rumah kebajikan orang tua. Apalagi apabila anak yang beragama Islam itu menghantar ibu atau ayahnya ke rumah kebajikan orang tua bukan Islam yang menjadi pilihan untuk dia membuang orang tuanya!
Tidakkah mungkin mereka berusaha mendapatkan pembantu rumah yang boleh menjaga dan membantu urusan kehidupan orang tua yang dahagakan kasih sayang mereka dan cucu-cicit mereka?
Sudah tiada tempatkah untuk orang tuanya di rumah kebajikan Islam? Mungkin juga dia merasakan orang tuanya akan dapat layanan terbaik di sana atau ada niat yang tersirat dalam memerli orang tuanya?
Saya sangat khuatir bahawa anak-anak yang kurang adab dan akhlaknya kepada orang tua mereka ini akan menerima nasib yang sama atau mungkin lebih teruk apabila mereka sendiri meniti usia senja nanti.....!
Kasihanilah ibu bapa dan garaplah kehebatan syurga melalui kasih-sayang dan bersabar dengan karenah ibu bapa yang berada di penghujung usia.

Sesungguhnya budaya menghormati dan mengasihi ibu bapa akan mewujudkan suasana yang harmoni, damai dan tenang dalam keluarga. Mari kita perhatikan maksud hadith Rasulullah saw ini sebagai peringatan kepada kita dalam menjaga adab dan berkasih-sayang dengan ibu bapa.
"Bukanlah daripada golongan kamu, sesiapa yang tidak menghormati orang tua kami dan tidak pula mengasihi anak kecil kami." (Hadis riwayat Tabrani).
Dalam hadith yang lain, baginda mengatakan bahawa perbuatan menderhaka kepada kepada ibu bapa merupakan maksiat yang akan di balas dengan segera di dunia ini.
"Dua kejahatan yang disegerakan balasan di dunia adalah zina dan menderhaka kepada dua ibu bapa." (Hadis riwayat at-Tirmizi)
Ingatlah saudaraku,
Syurgamu kelak adalah pada redha ibumu, redha ibumu, redha ibumu dan juga pada redha bapamu.....!
Artikel iluvislam.com
~ita nak syer bersama bloger bagus ita rasa~

7 ulasan:

izan mama mia berkata...

memang perkongsian yang bagus kak Ita...sebak rasa...serta merta ingat ayahda kat kg...
umat akhir zaman sanggup mereka buang ibubapa...

fieda berkata...

ni ler tanda2 kiamat sbb tu makin teruk dah dgn umat sekarg ni...makin jahil..YA ALLAH minta dijauhkan dari keturunan kita..

Kakzakie berkata...

Entahlah ita. Kakak tak boleh melihat org-tua menitiskan airmata seperti gambar yg ita tepek. Rasa bergetar hati. sayu sangat...

nuyui a.k.a miss YUI berkata...

anak tak kenang budi..tunggu aje blsn nnti.

Eye_nee berkata...

Sungguh sedih Akk dgn anak2 yg begini Ta..Sedihnya kerana mereka ini tidak takut mati dan tidak takut menerima balasan "Cash" semasa hayat masih dibadan...

Ayah dan Ibu..itulah permulaan kita..dpt melihat bulan dan matahari...

IntaNBerliaN berkata...

sedihnya... sy mmg xleh tgk warga tua kene buat camni.. sedih sgt2.. yela, ms kita kecik.. bersusah pyah dorg jg kita.. sampai hati ank wat gitu kat dorg kan..

Miss Nadya berkata...

serangan bertubi-tubi dari miss nadya yang mendatangkan diri dari blognya www.nornadiah.com ..:)


ala..sedih je nad baca.. T_T