Followers

Khamis, 3 Julai 2014

cara ajar anak-anak ita berpuasa....


 Selamat Menyambut Bulan Ramadan Al-Mubarak”...ita ingin memohon maaf atas segala kesilapap dan halalkan segalanya....





Sebenarnya....kanak-kanak  tak wajib puasa...so kita tak payah paksa diorang kalau diorang tak mahu puasa....yang boleh kita buat...utk mendidik dan memberi diorang pengalaman berpuasa....jer...dengan memberi galakan dan sokongan jer.....

Pada  tahun ne Aqil tahun ke 2 berpuasa ,tahun lepas Aqil 5th,puasa penuh..alhamdulilah Aqil sangat senang dan mudah di didik,bangga sangat dengan aqil,mungkin cikgu di tadika yang banyak mengajar kot,coz  aqil sangat disiplin,sampai sekarang ambil dari rumah pengasuh balik rumah ,aqil tak akan keluar bermain,dia cakap aqil tak  main lari-lari nanti penat dan dahaga,kan aqil puasa…
Sekarang nak ajar si Arisya (AKA nenek tua)….Arisya 4th ya….tak ada paksaan ,Arisya suka rela,dia seronok tengok kak dan abgnya bersahur…menu berbuka dan bersahur ikut selera dan permintaan anak-anak..kasihan tengok.....

 Hari pertama,
kejut aqil ,kak Diana dan arisya yang terlebih seronok...bersahur...
tapi..Alhamdulillah...dia tetap bangun...sebab mmg exited nak puasa...
dan...hari pertama.menunya nasi putih ,ayam goreng dan telur goreng tak pedas..si kakak  ayam masak goreng bercili……milo dan nestum…
dan arisya berjaya....walaupun...dah berapa kali minta berbuka. Pukul 5.30 ptg nak minum air….huhu
tapi mama berjaya pujuk

Hari kedua,
tak berjaya ..coz duduk rumah bebysiter,cucunya tak puasa…tanya arisya..arisya puasa tak..ica cakap ica tak puasa,ica dah minum air..dia kata kenapa ?denis tu boleh minum…jenuh juga nak terangkan….
Dan...

hari ke 3…cakap dengan suami..izat..abg tak payah lah kejut ica bersahur..dia kecil lagi…hubby cakap biarkan aje selagi dia nak buat…,ica buat lagi merengek nak minum pukul 6.30 petang..coz gi main lari-lari..mampu bodeknya bertahan sampai berbuka….

hari ke 4…lepas ambil dari.rumah pengasuh…terus balik..bila denis ajak main…arisya pun dah jadi macam aqil..tak nak main..nanti penat..ica kan puasa..ica boleh halau denis balik rumah..ganas tak..tu lah kawan dia main hari-hari…kelakar bila tengok teletak dan mulut ica belajar puasa…

hari ke 5..tak tahu lagi si arisya ne..

menjadi sejarah juga..dalam adik beradiknya arisya yang paling awal nak belajar puasa..kak Diana 6 tahun…Aqil 5th belajar..terus puasa penuh..bangga juga…dia Berjaya…arisya  4th..start belajar..tapi berapa hari dia bertahan..setakan ne..baru 1 hari tak puasa….ita tak harap apa-apa pun..di orang buat atas kemahuaan dia orang sendiri…ita selalu cakap ALLAH suruh kita berpuasa ,supaya kita rasa macam mana orang susah  rasa…tak cukup makanan kena tahan bertapa hebatnya orang susah tu hidup……






Moral of the story......
"Jangan exited sangat nak anak2 kecil berpuasa....coz....Allah SWT tak wajibkan diorang berpuasa ok…

Kalau nak didik anak berpuasa pun....ikut jer kemampuan budak....
dengan niat...nak bagi diorang rasa pengalaman org berpuasa....bukan suruh diorang tahan lapar/haus macam org dewasa...yg wajib buat camtu....

Yg paling utama...solat, if dah berjaya solat...sudah pasti leh berpuasa kan. plz Ingat formula ni...solat dulu baru puasa ok.

(ita copy mana entah)...betul juga lah tu ......sssssssssetuju sangat....




Tiada ulasan: