Followers

Isnin, 23 Februari 2015

Making sambal Hitam oleh orang Melaka..ha..ha

sambal Hitam ne memang terkenal kot kat Pahang. sambal ikan bilis bersama belimbing buluh..yang best lah..asa masam-masam sikit rasanya.Ist time makan kawan opis tie bawa daripada kampung memang best dan sedap lah. tie buat jual...kekadang juga tapi susah lah nak jumpa.masa balik kampung ari tu banyak lak buah belimbing..so cakap dengan ida jom try buat...kita orng kutip ..buang atas bawahnya..lepas tu basuh dan tuskan..lepas tu hidupkan api kayu selang seli dengan garam biar airnya kuar dari buahnya..sampai jadi mcm asam keping..hitam..tapi tak lah kering sangat..rasa buah belimbing tu setengah kampit beras 10kg ingat dalam 4 ke 5kg juga tu..bila dah kering alai hai ciput aje dapat...lepas tu buat mcm resepi kat bawah ne..tapi ita tak guna bawang putih..pakai bawang besar aje GARAM DAN GULA TAK PAKAI GAK..COZ MASA DIREBUS TANPA AIR TU DAH BUBUH SIAP-SIAP GARAM.....banyak gak lah...hasilnya memang terbaikkkkkkkk lah..sedAPPPPPPPPPPPPPPP....
  Cara membuat sambal hitam belimbing 

  •  Bahan2: 
  •  Belimbing Buluh - dlm 500g 
  • Bawang merah kecil -7 biji 
  • Bawang putih - 5ulas 
  • Cili padi - 15 tangkai (or leh letak byk kalau suka pedas)
  •  Ikan bilis kopek -
  •  1 cawan Minyak utk menumis - 
  • 1 cawan Kicap lemak manis
  • sedikit Garam 
  • -ikut rasa Gula -ikut rasa 


 memula..... Belimbing buluh-dibersihkan dan direbus dalam periuk tanpa air hingga hampir kering dan bewarna hitam....gunakan api yang kecil dan kacau sekali sekala.Seelok nya gunakan periuk yang dah lama dan tak guna lagi sebab periuk tu nanti akan jadi hitam dan susah nak bersihkan. 
kita rebus sampai belimbing yg diletakkan sedikit garam sehingga bertukar warna kehitaman..belimbing akan benyek nanti.. buka api kecil ye..sederhana pun boleh...n serius rebus lama...aku rebus dlm3jam lebih. 


 1. Cili api,ikan bilis,bawang besar ditumbuk kasar. (kalau nak pakai blender pun boleh...tp blender kering kalau ada frood processor lg bagus.....) 

kemudian, tunbuk sekali belimbing buluh tersebut.. 

 2. Panaskan minyak 
 3. Masukkan bahan tumbuk.Kacau hingga separuh masak
 4. Masukan belimbing,kacau rata hingga masak. Masukan garam dan gula serta sedikit kicap Sesuaikan rasa.

3 ulasan:

Rabi Utama berkata...

Anda perlu berhati-hati ketika memohon pinjaman di blog hari ini, saya tidak pernah ingin berkongsi pengalaman saya, tetapi Allah akan pernah berpuas hati dengan saya jika saya biarkan orang lain yang tidak bersalah jatuh ke dalam apa yang saya lalui di sini di internet ketika saya sedang mencari pinjaman, saya cuba untuk membayar hutang saya, maka saya memohon untuk pinjaman, tetapi sebaliknya yang berlaku, saya menjadi lebih terhutang budi sejak mula ia. Hutang saya $ 5000 meningkat kepada $ 9120, pemberi pinjaman palsu dikumpul $ 4120 dari saya tanpa pinjaman tunggal, mereka enggan membayar balik belakang saya yang telah dibayar dalam bentuk wang. Bersyukur kepada Tuhan kerana Puan Margaret, dia diberikan saya pinjaman sebanyak $ 25,000, kini hutang saya hilang, dan i am membayar balik ansuran bulanan saya, yang merupakan suku daripada gaji saya $ 390. Saya menggesa anda untuk melanggan perkhidmatan itu. heatherwhiteloanltd@gmail.com, qualityloanloanfirm@asia.com. Anda juga boleh menulis saya di alamat peribadi saya: rutama84@gmail.com. Semua yang terbaik.

Rabi Utama berkata...

Anda perlu berhati-hati ketika memohon pinjaman di blog hari ini, saya tidak pernah ingin berkongsi pengalaman saya, tetapi Allah akan pernah berpuas hati dengan saya jika saya biarkan orang lain yang tidak bersalah jatuh ke dalam apa yang saya lalui di sini di internet ketika saya sedang mencari pinjaman, saya cuba untuk membayar hutang saya, maka saya memohon untuk pinjaman, tetapi sebaliknya yang berlaku, saya menjadi lebih terhutang budi sejak mula ia. Hutang saya $ 5000 meningkat kepada $ 9120, pemberi pinjaman palsu dikumpul $ 4120 dari saya tanpa pinjaman tunggal, mereka enggan membayar balik belakang saya yang telah dibayar dalam bentuk wang. Bersyukur kepada Tuhan kerana Puan Margaret, dia diberikan saya pinjaman sebanyak $ 25,000, kini hutang saya hilang, dan i am membayar balik ansuran bulanan saya, yang merupakan suku daripada gaji saya $ 390. Saya menggesa anda untuk melanggan perkhidmatan itu. heatherwhiteloanltd@gmail.com, qualityloanloanfirm@asia.com. Anda juga boleh menulis saya di alamat peribadi saya: rutama84@gmail.com. Semua yang terbaik.

Rabi Utama berkata...

Anda perlu berhati-hati ketika memohon pinjaman di blog hari ini, saya tidak pernah ingin berkongsi pengalaman saya, tetapi Allah akan pernah berpuas hati dengan saya jika saya biarkan orang lain yang tidak bersalah jatuh ke dalam apa yang saya lalui di sini di internet ketika saya sedang mencari pinjaman, saya cuba untuk membayar hutang saya, maka saya memohon untuk pinjaman, tetapi sebaliknya yang berlaku, saya menjadi lebih terhutang budi sejak mula ia. Hutang saya $ 5000 meningkat kepada $ 9120, pemberi pinjaman palsu dikumpul $ 4120 dari saya tanpa pinjaman tunggal, mereka enggan membayar balik belakang saya yang telah dibayar dalam bentuk wang. Bersyukur kepada Tuhan kerana Puan Margaret, dia diberikan saya pinjaman sebanyak $ 25,000, kini hutang saya hilang, dan i am membayar balik ansuran bulanan saya, yang merupakan suku daripada gaji saya $ 390. Saya menggesa anda untuk melanggan perkhidmatan itu. heatherwhiteloanltd@gmail.com, qualityloanloanfirm@asia.com. Anda juga boleh menulis saya di alamat peribadi saya: rutama84@gmail.com. Semua yang terbaik.