Followers

Khamis, 14 Mei 2015

Pengalaman buat pasport Antarabangsa ....12/5/15

Asalamuaikum semua, selepas2004 Pasport expired, hari ini baru la nak renew. Kes nya sebab nak melancong tahun ni. Alhamdulillah, ada rezeki  untuk melancong.
Memandangkan sekarang kerajaan dah perkenalkan harga passport yang baru iaitu RM200 untuk 5 tahun, lagi sedap la rakyat Malaysia melancong.. Kan?
Sekarang senang je nak buat passport atau renew passport sebab dah banyak Pejabat Imigresen di buka di UTC. Antaranya UTC Pudu sentral, UTC Sentul sentral, UTC Kuala Lumpur dan lain-lain. 
Mula -mula hari ahad ita gi dengan hubby kat UTC Ampang..kawan hubby cakap kat sana tak ramai..bila sampai lebih kurang jam 9 lebih dah tak ada nombor..geram juga dengan hubby...masa ne hari ahad rasanya.
so pada hari 12/5/15-ita ajak hubby antar ita kat UTC PUDU memandangkan ita duk bangsar..dekat sikit lah kan..masa tu datang kul 7 pagi...nak beratuh awal kokonon...terkejut coz staf Jabatan Imegesin dah tunggu...siap bagi no.dan minta isikan borang...dah pergi serapan dulu..masa tu no ita 11.wahhhhhhhhhh...best lah kan...lepas sarapan dengan hubby kat food UTC tu..naik lah balik...dalam kul 8 beratuh ikut no yg di beri...line 1-untuk warga emas..dia bagi masuk dulu ambil no kat dalam..kemudian line 2-untuk orang yg datang awal..lebih kurang dalam 50 org..dan tempat beratuk yang datang pukul 8.tak dapat no awal tu...
Masa masuk tu kul 8 dah buka dan di beri no yang sama mcm yang kat luar td..no 11..warga emas dan orang tua ada kaunter khas untuk mereka.kejap aje rasanya...no di panggil..di beri bersama  borang yang di isi berserta pasport lama kita...lepas tu ambil gambar...
kemudian...di panggil sekali lagi untuk bayaran rm200..kejap tu dapat pasport..cepat lah ita rasa..kul 9 dah setel...mudah...rasanya..hubby yang pada asalnya nak hantar aje...terus tunggu coz tak lama...best..best...tahniah lah kat UTC PUDU..lagi satu kalau yang tak pernah buat Pasport kena bawa salinan I//C ya..kalau nak renew kena bawa pasport yang lama ya..PENTING TAU...gambar tak perlu di bawa...


Tiada ulasan: