Followers

Isnin, 21 November 2016

Donat & Cakoi ~semalam 20/11/16~

saja semalam bancuh kan 1/2 kg tepung-semua bahan ada kat rumah..cuma suruh aqil beli yis aje...anak-anak seronok aktiviti bersama..bagi aje....abis meja bertepung-tepung...macam -macam saiz ada..hentam aje lah..janji mereka happy....ita buat sambal sardin 1 tin kecil..makan dengan cakoi yg kak diana buat...donat aqil dan ica buat..donat kecil arryan buat...siap boleh buat frozen ....anak ramai ne buat lagi jimat..dan kenyang nak makan...resepi ambil kat fb..mudah dan insyaallah jadi....














cmna nk wat cakoi yg lembut, gebus, sedap & lazat.. kalah pasar malam.. hihi
Sumber resepi : Fariza Ieza
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
Bahan2 CAKOI gebus..
🍩1/2kg tepung
🍩 1 bungkus mauripan 11g
🍩 gula 2 sudu besar
🍩 planta 2 sudu besar
🍩 susu pekat 2 sudu besar
🍩 telo 1 biji
🍩 garam 1 sudu camca
♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡♡
Cara buat cakoi gebus
🍩1stly, masuk kn mauripan dlm mangkuk then za buh air.. Air stgh cwan je.. Biarkn dlm 10-15 minit bg dia kembang & buih2
🍩After mauripan dh buih2.. Cepat2 blend telo smpi kembang cantik, then gula & garam kacau kt cawan.. Air 1/2cwn je (air suam tau)
🍩Then amek besen, senang bancuh kt besen sbb mudah nk tau dia dh naik ke blom..(hasil t'akhir nt nmpk laa hehe mcm kat dlm pic tu.. waahhh kembang sebesen u olls )
🍩 dalam besen tu, letak la tepung, planta, susu, bancuhan gula & garam yg dh larut, telo yg sudah siap blend kembang cantik, dan yis, buh la air suam 1/2 cawan dlu... Kalau kurang tmbh air suam sikit2 tau.. Smpi tepung tu jd doh yg lembut jew
🍩Then... Chomel2 kn dia.. Bulatkn doh tu.. Renjis la air sikit kt atas doh tu.. Then tutup rapat2.. Biarkan dlm 2jam (setiap 30 minit bila doh dh mengembang naik gebus tumbuk2 dan bulatkan semula, ulang sehingga cukup 2jam)
** Cukup 2jam... bole la potong cara mcm kat pasar malam tu.. hihi.. potong petak2, pastu potong 2 jgn putus then tarik then masuk kn dlm minyak panas.. hehe.. jd la cakoi, lau nk yg buh inti kacang merah.. bole la buh... kompem meletops sedap u.. doh ni pn sesuai jg utk donut tau... kompem lembut sgt2 hasilnya nanti...
Ok siap! Hehe
SELAMAT MENCUBA KAWAN2... sila share supaya ianya lebih bermanfaat

Tiada ulasan: