cinta hati mama

cinta hati mama

Selasa, 24 Mei 2011

Geram terlampau......

ini e-mel yg biro kebajikan bagi....
Cc: KKMQA-Biro Kebajikan
Subject: Sumbangan Musibah tanah runtuh Rumah Anak-Anak Yatim dan Anak-Anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa




2.        Sehubungan itu, Biro Kebajikan Kelab Kebajikan Agensi Kelayakan Malaysia (KKMQA) ingin mengalu-alukan penyertaan tuan/puan untuk menghulurkan bantuan dan sumbangan berbentuk kewangan kepada mangsa –mangsa tanah runtuh bagi meringankan beban kepada mangsa atau waris.


………………….Sedikit titipan untuk renungan bersama………………
Semoga Allah mencucuri rahmat dan hidayah kepada mereka [mangsa2 tanah runtuh] dan ditempatkan dikalangan hamba-hamba yang disayangiMu. Takziah kepada keluarga yang terlibat. Terasa Amat sedih. :(
Kejadian pada pukul 2.30 petang (sabtu) itu mengakibatkan 25 orang terdiri daripada penghuni, warden dan kakitangan rumah anak yatim itu tertimbus. 16 orang ditemui mati manakala sembilan yang lain cedera, tiga daripadanya kritikal.
Jika semalam mereka ketawa bersama, hari ini mereka bercerai nyawa. Lebih hiba, dengan tulang empat kerat dan kudrat terhad, Mohd Iman, 14, memerah keringat dengan cucuran air mata cuba menggali tanah untuk menyelamatkan kawannya yang tertimbus hidup-hidup.“Saya sempat menjerit sekuat hati suruh kawan keluar dari dewan. Namun dengan sekelip mata mereka sudah tiada,” kata Mohd Iman, penghuni Rumah Rumah Anak-Anak Yatim dan Anak-Anak Hidayah Madrasah Al-Taqwa di Jalan Sungai Semungkis, di sini, semalam. Menurutnya, ketika kejadian kira-kira jam 2.30 petang, dia berada di asrama anak yatim berkenaan sebelum dipanggil turun oleh rakannya yang lain untuk latihan nasyid.
Difahamkan, mereka mengadakan latihan kompang ketika kejadian bagi menyambut kehadiran pihak Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) bagi menyampaikan sumbangan.
Janganlah diukit keburukan sebelum ditimbang kebaikkan dan kesusahan mereka yang alami.
“Tanpamu hidup jadi sunyi
Tanpamu ku seakan mati
Tanpamu bagai malam tanpa bintang

Tanpamu aku kan tersesat
Tanpamu tiada lagi hasrat
Tanpamu seakan jantungku berhenti

Kau yang terindah dalam hidup ini
Dan takkan pernah berubah selamanya
Aku terlahir hanyalah untuk kamu
Jadi pelindung dirimu

Tanpamu nafasku terhenti
Kernamu ku ada di sini
Tetap bersamaku
Selalu disampingku
Untuk selamanya”



hari ini pagi2 ita berkobar2 untuk mengutip duit untuk di sumbangkan kan ..alhamdulilah tingkat 8A dan 8B mengumpul  Rm351.00.ita gi lah temankan ida menguntip ke tingkat lain..ada lah satu mahluk allah ne..ita ingat tak ada hati dan perasan ke...apa siap sound kita org lagi..kenapa  nak kutip..kelab kan boleh bagi...kita org terang kan lah kelab pun bagi..ne nak tambah2 lah untuk lagi banyak tambah saham akhirat ...dah lah tua bangka dan kaya..dah kuarkan sedikit pun nak berkira....geram nya lah..lepas ne comform black list..nak kutip dekat mahluk allah...sedarlah sikit duit yg banyak tu bukan boleh masuk kubur pun.....bagi lah berapa pun kita org iklas....tapi bila menpertikai kan tu yg marah.....mcm ne nya org pun ada..malunya lah ita..dah tak respek langsung kat dia...


Apakah fadilat bersedekah?

Sedekah ini fadilat utamanya ada tiga iaitu rezeki murah, dapat menolak bala dan panjang umur. Sebabnya, apabila kita bersedekah, penerimanya akan mengucapkan alhamdulillah sebagai tanda penghargaan kepada Allah dan juga kepada manusia yang memberikan sumbangan. Ini juga dijelaskan dalam hadis yang bermaksud, “ Sesiapa yang tidak mengasihani tidak akan dikasihani.”

Apabila kita bersedekah hendaklah kita mendahulukan orang yang dekat dengan kita termasuk adik beradik dan juga jiran tetangga sebelum menghulur bantuan kepada orang lain. Ini dijelaskan dalam hadis Rasulullah yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad. Antara lain ia menyusun keutamaan bersedekah kepada diri sendiri, isteri, anak, orang gaji dan jika masih ada sedekahlah kepada sesiapa yang memerlukan. Jika masih ada golongan fakir dan miskin di negara kita, lebih baik kita bersedekah kepada mereka sebelum bersedekah kepada penduduk luar negara.sini (pinjam ayat)




2 ulasan:

ainhany berkata...

AL FATIHAH....

cobaaaaan...
niela harga harus dibayar bila nak buat kebajikan...
teruskan usaha mmberi peluang org lain wat kebajikan jugak..esok2 tengok sapa yag rugi...

tangan di atas lebih baik kan
teruskan usaha anita
ALLAH menyaksikan usaha anda

anitadiana berkata...

TQ ainhany...kak ita geram sampai ke petang..ne kira pangkat bos2 gak...bila tahu perangai mcm tu terkejut gila....ya lah time dapat gaji kutip..dengan harapan boleh kumpul banyak...rupa2 hampeh..tu yg geram sesanggat....tapi tak pa allah..akan beri balasan..atas setiap yg kita lakukan..harap mahluk allah tu sedar dan berubah..amin...