cinta hati mama

cinta hati mama

Selasa, 6 September 2011

masak pepahat ~2/9/11~

kekawan bloger sekelian biasa makan pepahat tak?..atau siput buluh....nama lain mungkin ada....ita pernah makan pepahat ne masa di rumah mak mertua ida di banting selangor..mak mertua dia cari..manis dan sedap....pada hari raya..mak mertua ida bagi pepahat ne..bagi along dan kak ipar rasa..mereka tak pernah makan...kalu tengok..dia macam buluh..pendek2...bila masak dia akan terbahagia 2..macam lala gak lah..tapi ada org geli nak makan...coz dia panjang..nampak mcm cacing atau cicak..tapi sedap dan manis sesanggat.....


cara-cara nak masak nya.
.mcm masak lala,

  • 2 ulas bawang putih(di tumbuk sedikit)
  •  sedikit halia,
  • cili api ikut suka (di tumbuh sedikit)
  • sos tiram
  • garam dan pak aji
  • serai (di ketuk)..
  • masak sekejap sahaja sampai dia terbuka...siap..senang aje...

2 ulasan:

Cik Anita berkata...

PEPAHAT??

Nita seumur hidup belum pernah dapat makan benda alah ni. nak dapat kat mana? kat pasar ada jual ke??

anitadiana berkata...

agak susah..coz dia bermusin..kalu ada pun yg frozen kot..kak ita tak penah jumpa kat pasar...ne mak mertua adik bagi ..banyak gak lah...tapi kak ita byk kali mkn..