cinta hati mama

cinta hati mama

Jumaat, 30 Mac 2012

sago gula melaka.~30/3/11~

semalam hubby suruh buat sago...ita sebenarnya malas..kat opis pun  hana siap nak bagi duit suruh buat ..ita ckp pun  malas...di sebabkan hubby kata nak bantu so buat lah....ini sago gula melaka yang kami 1 family buat semalam(semua membantu hubby,tasya dan kak diana)..banyak kan...hubby.bawa  kat bank,ita bawa opis sikit ,tasya pun dan kak diana bawa gi sekolah juga..yang ita buat jumlah yg banyak ya...kalu tak ramai sago Rm 1,tu dah banyak dah...

Bahan-bahanya  senang nak cari...
~sago1 setengah kilo(direndam 1/2 jam kemudian di tuskan ,didikan air panas dan kacau sampai putih jernih bubuh daun pandan juga.-bagi wangi dan harumkan...
~2 kg pati santan(dimasakan bersama daun pandan dan sedikit garam-sentiasa kacau dan  tambah sikit air dan tapis juga.)
~1kg gula pasir
rm 5 gula melaka(dimasak bersama gula pasir dan daun pandanbagi pekat-pekat ya..)kemudian ditapis.
  
bagi sejuk baru sedap di makan,pastikan gula melaka +gula pasir tu pekat dan santan pun jangan cair baru nak makan baru bubuh ceduk sago bubuh gula dan santan sekali  baru makan...baru best...




3 ulasan:

mama irfan berkata...

wah sedapnya kak... saya pon tringin nak buat..

Aida78 berkata...

time kasih maklg sedap wehhhh ilang diet makcik ni....

IntaNBerliaN berkata...

peberet saya ni kak ita.. hihii