cinta hati mama

cinta hati mama

Jumaat, 29 Jun 2012

Tazkirah~Mandi Wiladah dan nifas `


Mandi Wiladah dan nifas

Seorang perempuan yang telah selesai melahirkan anak mempunyai kewajipan tertentu iaitu mandi kerana beranak (wiladah) dan mandi kerana nifas.

Para ulama telah ijmak mengatakan bahawa wajib mandi dengan sebab keluar darah nifas. Termasuk di dalam perkara yang mewajibkan mandi ialah wiladah iaitu mandi kerana beranak, sekalipun melahirkan tanpa basah (darah). Begitu juga bagi perempuan yang mengalami keguguran anak, tidak terkecuali daripada kewajipan mandi, sama ada keguguran itu hanya berupa darah beku (‘alaqah) ataupun hanya berbentuk seketul daging (mudhghah).

Bagi sebilangan perempuan yang terpaksa menjalani pembedahan perut untuk mengeluarkan anak, maka dikategorikan hal yang sedemikian itu sebagai wiladah maka wajib ke atas perempuan tersebut melakukan mandi.

Perlu diingat, mandi kerana beranak dan mandi kerana nifas mempunyai perbezaan. Bagi mengelak kekeliruan, maka darah nifas ialah darah yang keluar dari rahim perempuan selepas melahirkan anak sekalipun hanya setitik. Bermulanya darah nifas itu keluar sebelum berlalu lima belas hari setelah seseorang perempuan melahirkan anak. Andaikata darah itu tidak keluar melainkan setelah berlalu masa selama lima belas hari atau lebih, maka darah yang keluar itu tidak dikatakan sebagai nifas tetapi ia merupakan darah haidh. Maka dalam hal ini perempuan tersebut diwajibkan mandi kerana nifas.

Manakala mandi kerana wiladah ialah apabila seorang perempuan itu melahirkan anak atau mengalami keguguran anak sekalipun hanya berupa darah beku (‘alaqah) atau hanya berbentuk seketul daging (mudhghah). Maka wajib bagi perempuan itu mandi kerana beranak (wiladah) setelah berlakunya kelahiran atau keguguran sebagaimana disebutkan.

Maka apabila seorang perempuan telah melahirkan anak, dia wajib mandi kerana beranak (wiladah) dan wajib juga ke atasnya mandi nifas setelah berhenti darahnya atau habis tempoh masa yang sederhana iaitu empat puluh hari empat puluh malam atau masa paling maksima selama enam puloh hari enam puloh malam.

Sayugia diperingatkan bahawa adalah wajib bagi seorang perempuan itu mengetahui hukum-hukum berkaitan dengan mandi wiladah dan mandi kerana nifas, dan wajarlah bagi suami yang mengetahuinya mengajarkan hukum-hukum tersebut kepada isteri masing-masing

http://legehiyyah.blogspot.com/2008/12/mandi-wiladah-dan-nifas.html
Share this topic on Facebook
TQ Rusmini..bagi tahu ne..kak ita pun nak syer...kat sini..sanma-sama ilmu lan

11 ulasan:

izan mama mia berkata...

bagus ni, dah share kat wall page izan..

mdmZ berkata...

info yang bagus...

mama aryan berkata...

salam..info yg bagus tq

Afasz berkata...

tq for sharing :)

Kakzakie berkata...

Kalau sekolah agama darjah 4 sudah belajar bab mandi wajib dah hal-hal berkaitan wiladah, nifas, haidh dan istihadhah bagi wanita.

bagus ita buat ini..

Cik Anita berkata...

perkongsian yg sangat bagus, lama dah tak baca bab mandi wiladah & nifas ni..rasanya last zaman2 sekolah dulu sebab belajar...

Farah Shamsudin berkata...

info yang bagus kak.

Farah Shamsudin berkata...

info yang bagus kak.

IntaNBerliaN berkata...

tu la kak.. ms bersalin alisha dulu... dh hbs pantang tibe2 biras tanya, ada mandi wiladah tak...

Ya Allah.. first time bersalin.. betoi2 terlupa...

fieda berkata...

info bagus kak ita..

Wanieys berkata...

perkongsian yg sgt bagus kak ita :))