Followers

Sabtu, 24 Disember 2011

Jasa Ibu Bapa Dilupakan, Jasa Orang Lain Disanjung


Assalammualaikum,

 ita nak balik kampung lepas balik keja petang nanti.. nak hantar mak mertua  dan adik ipar di PD,dan terus balik melaka,nak jenguk mak ita di kampung,maklumlah cuti panjang,cuti hari natal,sampai hari isnin...sama-sama lah kita selalu tengok mak atau family kita di kampung....hubby ita yg  cakap sementara mereka masih ada..so di sini nak syer sikit info biro agama opis ita e-melkan ,sama-sama lah kita musabah diri.....

Jasa Ibu Bapa Dilupakan, Jasa Orang Lain Disanjung



Assalamualaikum dan Salam Sejahtera..

Hari ini, dalam zaman Facebook dan Twitter, ramai remaja sudah menjadikan kawan sebagai sumber rujukan dan ikutan.

Ibu bapa dibiarkan sekadar diberitahu apabila dalam kesusahan yang sudah tiada jalan keluar. Bila senang & merasa gembira, mereka dilupakan. Hal ini kadang-kadang menjadikan ibu bapa kesepian dan ketagihan kasih sayang daripada anak-anak.

Mengimbau kembali sebuah hakikat dalam kehidupan insan bernama manusia, kita kadang-kadang lebih berterima kasih kepada orang yang kurang berjasa berbanding orang yang terlampau berjasa dalam kehidupan kita terutamanya ibu dan bapa kita. Tanpa mereka, siapalah kita. Kalau tak kerana pelaburan berjuta-juta dan tak ternilai mereka, tiadalah kita sebesar-besar manusia hari ini.

Tapi alangkah malangnya, pada hari ini, kita sebagai anak yang dikatakan kononnya ingin membalas jasa dan mengenang budi ini sering kali melupakan dan tidak selalu memikirkan pengorbanan dan kesusahan mereka dalam membesarkan kita.

Contoh paling jelas ialah, kalau kawan kita tolong sikit je, terus kita kenang. Dalam hati siap kata terharu la, puji la kawan kita ni bagus. Seterusnya, kalau kawan belanja roti canai dan teh tarik je pun, dah dalam hati kite berbunga puji kawan kita. Siap kata kaulah sahabat yang baik, nak kenang sampai akhir hayat lagi. Padahal ibu bapa kita berbelanja lebih besar lagi untuk memberikan keselesaan kepada kita, langsung kita tak terlintas dan pandang remeh je.
Cube ingat kembali, bagaimana bila mak kita tolong kejutkan kita bangun pagi waktu nak pergi sekolah masa kecil-kecil dahulu, mak kita masakkan makanan untuk kenyangkan perut kita tanpa membiarkan kita berlapar dan dahaga, mak kita bangun malam ketika kita menangis, mak kita mengandungkan kita 9 BULAN, langsung kita lupakan dan ingat pun sekadar ambil syarat sahaja, tak ubah seperti melepaskan batuk di tangga.

Itu tidak termasuk lagi pengorbanan seorang bapa memerah keringat untuk mencari sesuap rezeki bagi membesarkan anak-anak harapan keluarga, kelak menjadi penaung kepada negara.
Jadi dalam keadaan bertenang dan kalau boleh sebelum kita tidur, cuba renung sejenak, apa yang kita dah buat untuk kedua-dua ibu bapa kita. Cukup sayangkah kita kepada mereka? Mampukah kita menjaga mereka di kala mereka berdua sudah tua nanti? Adakah sama dengan cara mereka menjaga kita? lebih baikkah? atau sebaliknya?

Usah kata kita sibuk dan tidak ada masa untuk mereka, kerana semua itu adalah alasan orang yang malas untuk berusaha. Usah kata budak baik boleh la buat baik, aku ni budak jahat, macam mana nak buat baik kat kedua ibu bapa aku tu. Alah cakap senang la, ko ingat senang ke nak buat? Kalau banyak sangat alasan, kita takkan ke mana-mana. Hanya orang yang mahu berubahlah sahaja akan terus menjadi lebih baik daripada semalam dan esok lebih baik daripada hari ini. Bukan sampai kita kene jadi ulama baru kita nak buat baik, biarlah kite berubah sedikit demi sedikit, yang penting berterusan.

“Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kemampuaanya. Dia mendapat pahala (dari kebajikan) yang diusahannya dan ia mendapat siksa (dari kejahatan) yang dikerjakannya…” (Al-Baqarah: 286)

Kalau rase susah sangat, ingatlah hakikat kesusahan yang sebenar adalah hakikat perjuangan Rasulullah menyebarkan Islam ini kepada kita untuk dihayati dan dijadikan sebagai JALAN HIDUP serta bukannya sekadar tertulis di atas kad pengenalan kita.

Akhir kalam, moga kita renung-renungkan jasa baik kedua-dua ibu bapa kita. Berubahlah untuk pelaburan yang baik di negara akhirat sana sebelum kedua-duanya pergi meninggalkan kita buat selama-lamanya. Buat mereka yang sudah kehilangan salah seorang mahupun keduanya, kirimkanlah pahala menerusi 3 cara:
1) Sedekah jariah untuk mereka
2) Berusaha menjadi anak yang soleh dan solehah
3) Amakan ilmu-ilmu yang bermanfaat yang diajarkan oleh mereka mahupun yang pernah digalakkan oleh mereka.
Mudah-mudahan, kita mendapat keberkatan daripada Allah dan sentiasa menjadi hambaNya yang bersyukur dan bertakwa.

Renung-renungkan dan selamat beramal.


BIRO AGAMA  

4 ulasan:

nuyui a.k.a miss YUI berkata...

peringatan bersama..

hati2 yer kak..

Cik Anita berkata...

"kita kadang-kadang lebih berterima kasih kepada orang yang kurang berjasa berbanding orang yang terlampau berjasa dalam kehidupan kita terutamanya ibu dan bapa kita."

selalu sgt terjadi dgn org sekeliling kita

:(

muhasabah diri.

anitadiana berkata...

betul-betul.....

CintaZulaikha berkata...

selalunya ramai ja yg begitu kan kak..