Followers

Selasa, 19 Jun 2012

geram sampai menaggis

  ne cite hari ahad sebenarnya..kejadian malam..geram dengan anak yg sulung...ita bagi anak-anak tabung seorang satu...dapat duit siling ..biasa aqil dan arisya akan kutip atau mintak kat mamanya ne,papanya dan maksu..tabung aqil tabung buah belimbing..dah nak penuh berat...si arisya buah stroberi dan kak diana buah manggis(pilihan dia sendiri)-nak jadi cite..bila aqil dapat siling mesti suruh ita ambil atas rak-(agak tinggi aqil tak sampai walapun pakai kerusi... bila .ita ambil,ita rasa  ringan sangat..ita tanya kak ada ambil tak..dia marah lah cakap yana pulak..geramnya lah..tak mengaku..tak kan lah kita org yg ambil....bila ita cakap cakap bohong mama.bubuh cili api...terus dia mengaku....ita geram sangat..papa pun marah juga..tapi dia dah standyby kat pintu..takut kena pukul senang lari keluar....papa marah..lepas tu papa bangun nak ambil cili api terus dia lari keluar pergi tingkat 14..rumah kawan dia..rumah ita tingkat 12..ita buat bodoh aje..dah kak salah...lepas tu maksu gi pujuk..menanggis-menaggis takut ita pukul..ita dah lama sangat tak pukul..kalu pukul memang teruk..patah hangger baju tu.....lepas tu dia masuk...ita nasihatkan dia ..ita pun menaggis sama..ambil duit adik beli roti,ais belend,dan macam-macam lagi..ita ckp simpan duit sekolah..hari-hari bawa bekal makanan dan minuman,duit rm2.00,kekadang ita bagi rm1.00..petang diana tak sekolah...lauk dan nasi  dah masak.duit dia dalam tabung  abis di koreknya...selalu gi CC....ita pun tak tahu cara nak mendidik kak ne sebenarnya....putus asaaaa pun ada...cakap baik pun tak jalan..pukul lagi melampau..so mcm mana.....sekarang ne ita buat merajuk dekat kak..bagi dia rasa bersalah..semalam siap bagi barang...ada kempen apa kat sekolah..makan cara sihat..siap failnya..dan ada makanan dalam tin..siap bagi kat ita...ita buat tak tahu aje...sekarang buat baik lah dengan mamanya ne..picit lah...ita cakap ganti balik duit aqil...dan minta maaf juga...

12 ulasan:

Kakzakie berkata...

Sudah terjadi tak boleh buat apa tapi kena bagi peringatan tegas dlm hal ini ita. Kakak rasa pukul tak payahlah sakit dia sakit kita juga ita. Cakap baik-baik dan nasihatkan dia. Anak kakak pernah juga buat tapi dia ambil duit tabung dia sendiri. Bila abang tanya kami tahu harga mee sup yg dia suka RM1.50 beli makanan lain lagi so sekarang kakak bagi RM3.00 sehari tak masuk bekal lagi tu...

Jgn merajuk dgn anak tak baik ita sebab kita cermin pada dia. Memang sedih tapi nasihat kita amat diperlukan oleh anak-anak.

mdmZ berkata...

time camnie lah yg buntu camana nk didik dengan cara yang betul kan...nanti kalau salah cara lain pulak cerita nyer..anyway harap dpt bersabar dengan kerenak anak2...

mama irfan berkata...

sangat susah kan dalam nak mendidik anak... sangat risau pada anak takut kita tersalah didik... nauzzubillah... apapon moga kita buat keputusan yang baik dlm mendidik anak...amin

Mrs Lurve berkata...

anak2 nak membesar memg byk kerenahnya, apatah ag dgn faktor dr kawan2, persekitaran..moga akak lbh sabar dlm melayani kerenah diorg..

izan mama mia berkata...

cian pada aqil yg jd mangsa...

bc kisah kak ita,,,risau anak sendiri,..mendidik anak sekarang dah makin mencabar

pok amai-amai berkata...

Kak Ita, sy setuju dgn komen KakZakie. Sbnrnya Kak Ita, perangai sy ms kecik lebih kurang mcm Diana. Sy tak malu nak mengaku. Sy dulu nakal. Mak sy pula mcm Kak Ita. Mak mrh pastu merajuk. Lama-kelamaan, sy memberontak. Sy selalu pk mak tak syg sy tp cuma syg adik2 sy. Sy mule rs mak tak adil. Sudahnya, sy jadik tak sebulu dgn mak. Tapi kan Kak Ita, bila dah dewasa ni, sy syg sgt dgn mak sbb sy pk blk. Mak mrh sy sbb mak syg sgt kat sy. Klu mak tak mrh2, entah ape jdk kat sy skg. Ade sbb nape mak mrh sy. Tp ms sy kecik2 dulu, sy tak phm seme nie. Mentah. Naif.

Percayalah kak. Nasihan yg lembut tapi tegas tu yg memebri kesan mendalam pd anak. Bukan dgn berkasar. Biarlah kita sakit hati dgn perangai die yg skg ni. Jgn terlambat nanti. Nanti dah bsr, dia lah kwn baik Kak Ita t. Mcm sy dgn mak sy.

Heeee!

anitadiana berkata...

terima kasih kekawan semua..bagi komen kat sini ita dah menaggis ne..ita sangat sayang sangat kat diana...lebih dari yg lain..kekadang sedih dengan perangainya..yg kak ita rasa tak pernah kak ita buat masa kecil-kecil..sedihnya..yana amat manja dengan ita...sangat rapat so bila jadi tu sakitttttttttt sangat...rasa hati dihiris-hiris...

Cik Anita berkata...

hmm..memang cabaran lah jadi seorang ibu nih, hope kak Ita sabr lah dengan kerenah si kak ni.. InsyaAllah menjadi lah tu, kena ambik masa. Sebab saya pun degil masa kecik. hihi. Tapi so far bila dah besar camni, then teringat masa kecik.. memang tersneyum. hehe

Eye_nee berkata...

kdgkala kan Ta..kita bagaikan nak menjauhkan diri dari anak2 kan..bila mereka buat benda yg menaikkan kemarahan kita...seperti kata kakzakie...memukul anak2 hari ini sudah tidak sesuai lagi...cara diplomasi paling sesuai..kalau akk kan Ta...cara2 memujuk beri nasihat yg baik2 ni en suami yg akan buat kerana akk adalah seorg yg panas baran...anak2 zaman ni Ta tidak tercapai akal kita tindakan yg akan mereka ambil...tambah2 diluar sana pengaruh yg tidak elok tu sungguh kuat....dibuatnya dia bosan dan melarikan diri..nauzubillah Ta...tangani dengan akal bukan dengan tangan yer Ta...

IntaNBerliaN berkata...

sabar yer kak ita.. sy plak rasa sedih... emmm sy pun rs cr pukul ank tu bkn yg terbaik kak... nanti ank lg akn rs tertekan n xnk bila besar nanti dia akn pandai lari dr umah pulak.. sbnarnya sy ada pengalaman tgk situasi ni... dlm keluarga terdekat jugak.. xleh nak komen lebih2 la kak.. sedih ingat2 balik...

sy rs yg terbaik adalah akak nasihat secara lembut... gunakan psikologi.. insyaAllah cara tu mampu buat ank tersentuh sampai ke hati jantung limpa semualah.. :-)

fieda berkata...

kak ita...pengalaman kita samalah dlm mendidik anak yg nk membesar ni..saya skrg makin tak paham sebenarnya dgn perangai budak2 la ni yg jauh beza dgn perangai kita dulu..anak saya yg sulong gitu gak..nama jer dh 12 tahun kak..Ya Allah..sukanya lah main ikut kwn..puas larang jgn kuar umah..pantang papanya takder berdesup la ilang..dh la nk upsr ni..saya ni kdg2 dh tak reti camner nk ckp lagi..kejenya asyik nk main bola jer..pantang ada peluang..

Che Rosliza Che mat berkata...

Sabar ya kak ita...Cik Rose belum ada pengalaman lagi...Anak yg sulong baru 6 tahun...Kalau ragam saya cam tue jugak taktahulah saya nak buat camna...