22 JUN 2012
2 SYAABAN 1433H
Assalammualaikum dan Salam Sejahtera
Tuan/Puan,
Let us share what Datuk Dr. Fadilah Kamsah used
to say:
"Ada orang datang ke pejabat dengan
perasaan penuh gembira & ceria , ada datang dengan perasaan
"biasa" dan ada datang dengan perasaan serba tak kena "
Ingat lah, sesiapa yang datang hanya dengan
perasaan "biasa" saja, hasilnya adalah "biasa" saja, sesiapa
yang datang dengan ceria, hasilnya akan jadi lebih daripada biasa ataupun luar
biasa.
Bekerja la dengan ceria agar menghasilkan
produktiviti yang luar biasa yang akan menggembirakan orang di sekeliling kita.
Semoga hasil itu akan mendapat keberkatan insyallah...
. "
Jadi renungkan lah....
1. Ada antara kita datang ke pejabat hanya
memenuhi tanggungjawab 'DATANG BEKERJA' tapi hampa, hasilnya macam
kita ' TAK DATANG' kerja
2. Ada kala kita rasa kita BUSY giler,
rupanya kita hanya 'KELAM KABUT' .
3. Adakala kita rasa kita PERIHATIN ,
tapi rupanya kita BUSY BODY.
4. Adakala kita rasa kita OPEN MINDED and
OUTSPOKEN tapi rupanya kita KURANG PENGAJAR'AN.
5. Adakala kita rasa kita berpemikiran KRITIS
, rupanya kita hanya lebih kepada KRITIK yang mencipta KRISIS
.
6. Adakala kita rasa kita ingin menjadi LEBIH
MESRA tapi rupanya kita di lihat lebih MENGADA-NGADA .
7. Adakala kita suka bertanya 'KENAPA DIA NI
MCM TAKDE KEJE', adalah lebih baik kita tanya 'APA LAGI KEJE YANG AKU
BOLEH BUAT ?'
8. Adakala kita rasa kita ni pekerja yang SEMPURNA,BAIK
DAN BERDEDIKASI tapi cuba tengok dalam-dalam, selagi hati kita berdengki,
jatuhkan reputasi sesama rakan sekerja (report kat bos kawan kita tak bagus
dari kita) dan tak amanah (mencuri dan tak siapkan kerja),kita sebenarnya
patut terima hakikat betapa kita lebih teruk dari dari anggapan kita itu
sendiri.
Pejam mata dan renung lah diri, kalau kita
perlu melakukan ANJAKAN PARADIGMA , maka lakukanlah segera...tapi manusia tetap
manusia...
sukar untuk berubah kerana kita selalu
beranggapan kita lebih baik...
adakah dengan merasakan itu kita sememangnya
terbaik?
Maka untuk itu , mari kita mula senyum, ceria,
mesra sesama kita dan tingkat kerjasama dalam kerja, tak rugi kita semai rasa
'kekeluargaan' dalam tugasan ..
kalau kita kurang kerja, cari la kerja membantu
teman-teman yang lain.
Tak dapat gaji lebih pun tak apa sebab pahala
dapat..
kita withdraw kat akhirat nanti...
tapi kalau kita asyik dengki mendengki..
nasib la sebab sudah ditentukan jalan yang
sukar itu yang kita pilih..
~ Renungi lah, berapa ramai kawan kita dan
berapa ramai lawan kita, nescaya itulah kayu pengukur diri yang sebaiknya
"Mengkritik tidak bererti menentang,
Menyetujui tidak semestinya menyokong,
Menegur tidak bermakna membenci,
dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang
baik."
Sekian, Wassalam.
7 ulasan:
Alah..kadang Nita datang kerja dengan perasaan yang biasa. tapi tak nak lah tersirat dia camtuuuu.. hmm. oke2 thanks pada info ni kak. Sangat2 membantu!
bermaknanya perkongsian ni kak ita...
mekasih wish besday saya..muahhh...:)
nice sharing kak....sangat berguna tuk wani :))
Hati dan perwatakan pula kadang tidak seiring ita. Nampak macam ok tapi sebenarnya bergelodak semacam...
Sebaiknya kita muhasabah diri kita dan berusaha komen diri sendiri sebelum komen org lain kan...
ooo macam tu rupanya... dulu2 time keje nh gak rs gitu.. tp skrg dh duk umah, sentiasa rasa enjoy.. tu agaknya, wat keje umah pun enjoy je... hihii
hai kak ita...camana hari ni?..okey?...
bermaknanya perkongsian ni kak ita...Thanks for share...
Catat Ulasan