cinta hati mama

cinta hati mama

Ahad, 18 November 2012

jurang usia bukan halangan bahagia.


ita baca kat sini..best ada kena mengena dengan ita sikit-sikit beza umur ita dengan hubby 13 tahun,ita 38tahun-(1974) dan hubby 25,(1987)-alhamdulilah bahagia dan semoga kekal lah hendaknya ke hujung nyawa.. Tq abang love u ....amin...
kisah hampis sama,cuma ita bukan andartu tapi janda anak 1,yang ita tertarik dengan hubby 1st time jumpa terus bawa jumpa family dia,masa 1st jumpa juga ita bawa diana(anak ita sekali)..bila berkawan ita tak pernah sembunyikan status ita ..status ita JANDA...dan paling best mak mertua merestui masa 1st jumpa tu lagi..masa tu cuma sekadar kawan-kawan sahaja...maknya melayan ita dan anak dengan baik sekali..org cakap kalu nak kawin kena kawin dengan familynya sekali...walaupun hubby orang yang agak susah ita terima seadanya....susah sama-sama susah ,dan hubby memang terlebih-lebih sayang ita dan anak-anak sekarang....tulah kan jodoh... ALHAMDULILAH SYUKUR..


Posted by Mohd Adha Mohd Zain on Monday, October 22, 2012n  (sini)

JODOH adalah ketentuan daripada Allah, namun kita juga perlu berusaha untuk mencari yang serasi agar hidup kekal bahagia sepanjang hayat.

Tidak mudah untuk memiliki yang berkenan di hati kerana cita rasa manusia boleh berubah mengikut mood dan masa.

Jika ada yang bertahan, itu sesuatu yang membahagiakan dan yang patah di tengah jalan, anggaplah itu sebagai takdir dan tiada jodoh lagi untuk terus bersama. Itu juga ketentuan Allah.

Dalam mencari calon suami atau isteri, banyak dugaan yang dilalui termasuk daripada keluarga, kawan-kawan dan suasana keliling.

Kepada saya, lelaki ini yang menamakan dirinya Majid (bukan nama sebenar) berkongsi cerita tentang pengalamannya mencari calon isteri.

Apa yang terjadi kepada Majid, kita ikuti kisahnya.

"Ketika itu, saya berusia awal 20-an dan merupakan seorang eksekutif di sebuah syarikat telekomunikasi terkenal di ibu kota. Sebagai lelaki, saya merasakan tidak mudah untuk mencari calon isteri. Jika tersalah pilih, yang dirancang tidak menjadi.

"Begitulah permulaan kisah yang ingin saya kongsi dengan anda minggu ini. Kisah tentang jodoh saya.

"Keluarga memberi sepenuh kepercayaan kepada saya memilih calon isteri. Jika saya tiada pilihan, mereka akan menolong untuk mencari calon yang sesuai. Doa adalah senjata yang paling mustajab untuk kita mendapatkan yang terbaik. Ini kerana setiap insan dijadikan berpasangan, itu janji Allah dan setiap kali bersolat, saya bermohon semoga diperkenankan hajat ini.

"Maka takdir telah mempertemukan saya dengan seorang gadis yang lebih berusia daripada saya. Saya senang berkawan dengannya walaupun mendapat tentangan yang cukup hebat daripada kawan-kawan yang kebanyakannya adalah wanita.

"Pelbagai cerita negatif yang saya dengar mengenai gadis pilihan saya itu yang saya kenalkan sebagai Zati (bukan nama sebenar), tetapi saya diamkan sahaja kerana tiada bukti kukuh yang boleh saya percaya kata-kata mereka.

"Saya membuat andaian mereka cemburu dengan saya atau iri hati. Mungkin juga mereka merancang sesuatu. Tetapi mereka harus ingat, ini soal hati dan perasaan.

"Berdiri biar sama tinggi dan duduk biarlah sama rendah, itu yang sepatutnya terjadi supaya serasi dan sedap mata memandang. Itu antara nasihat yang dilontarkan kepada saya ketika sedang minum petang dengan kakak-kakak di pejabat.

"Kakak ingin melihat Majid bahagia dan carilah calon isteri yang sepadan dan muda kerana perempuan akan kelihatan cepat tua.''

"Saya hanya tersenyum dan faham maksudnya, tidak salah untuk kita mendengar nasihat daripada seorang yang lebih berpengalaman.

"Hampir bertahun juga saya cuba untuk menghampiri Zati dengan harapan yang satu, untuk dijadikan calon isteri. Tidak semudah yang disangka kerana pelbagai 'ujian' yang saya hadapi termasuk tekanan daripada kawan-kawan sekeliling yang kesemuanya tidak setuju dengan pilihan saya.

"Mereka kebanyakannya menentang. Kata mereka kami tidak sekufu dan masih ramai lagi yang sesuai untuk disunting. Bagi saya, amat tidak adil jika Zati dihukum kerana saya. Mengapa harus bersandarkan kepada pendapat orang lain jika itu yang terbaik dan diciptakan untuk saya.

"Usia bukan penentu kebahagiaan seseorang dan kekayaan juga bukan tiket untuk mudah mendapat segala yang dihajati, kerana ketentuan itu milik Allah.

"Saya nasihatkan Zati supaya jangan terlalu memikirkan apa yang diperkatakan oleh orang sekeliling. Pedulikan mereka kerana jika dilayan akan bertambah kecoh dan tiada kesudahan.

"Dengan izin Allah segalanya berjalan lancar dan kami akhirnya bertunang dalam suatu majlis yang sederhana. Pelbagai cerita timbul, di samping heboh cerita saya bertunang dengan andartu.

"Itulah hakikatnya. Amat sukar untuk membahagiakan hati orang kerana kebahagiaan itu milik kita dan pemberian daripada Allah yang harus disyukuri.

"Yang paling saya gembira adalah kerana pertunangan kami dipersetujui keluarga dan mendapat restu daripada kedua ibu bapa dan keluarga pada hari pernikahan kami.

"Itu kisah 30 tahun yang lalu. 

7 ulasan:

CintaZulaikha berkata...

wahhhhhhh, jodoh tu semua ketentuan Allah lah kak. umur tu bukan masalah pon kan...yg penting nak menjaga keluarga bior kekal bahagia tu yg penting kan..:)

irwan alessa berkata...

jodoh di tangan tuhan, ianya sudah tertulis.. semoga berkekalan :)

✿ n.i.e.y.x.z.h.a ✿ ™ berkata...

Tak banyak org berkongsi pasal ni..andartu ke sape ke still manusia..same-same hamba allah..kenapa nak dipertikai plak status diri orang tu kan..allah tu maha adil..maha mengetahui..DIA dah tentukan jodoh makhluknya.. :)

IntaNBerliaN berkata...

seronok bc kisah akak n hubby.. mmg jodoh akak lah kan...

sy pun sk tgk akak, sbb nmpk sweet je dgn hubby.. romantik :-)

izan mama mia berkata...

jodoh ketentuan Ilahi....nampak sweet jer kak ita ngan hubby tak nampak ketara malah dah macam sebaya..mesti kak ita nih romantik orangnya kan..hihiih

Kakzakie berkata...

Allah hu akbar. Kagum kakak ita. Moga inilah teladan pada yg mengatakan usia jadi penghalang. Moga ita terus berbahagia.

Wanieys a.k.a IbuQalief berkata...

umur bukan penghalang kak..jodoh tu Allah S.W.T dh tetapkan utk kita....best la bc kisah akak n hubby...sweet romantik hihi